Vilius wrote:Dabar pagalvojau, ar jūs su Sejanum esate tikri, kad dauguma žmonių kalbėdami apie l.v. turi omenyje "smegenų veikimą be išorinės įtakos", o ne naivų dualistinį sąmonės modelį, kur sprendimai priimami laisvai ne tik nuo išorinio poveikio, bet ir nuo smegenų būsenos? Gal čia jūs patys trivializuojate l.v. apibrėžimą, kad jis būtų lengviau apginamas?..
Galbūt ir taip, bet tai tik parodo, kad diskusija yra grynai žodyninė - ką reiškia vienas ar kitas žodis. Ir visi filosofų išvedžiojimai į tai ir susiveda: "kaip apibrėžti laisvą valią, kad ji daugmaž tenkintų pradinę tezę".
Štai tau norėjosi laisvą valią laikyti iliuzija, tu ir apibrėžei ją kaip iliuzija. Aš irgi manau, kad tam tikra prasme ji yra iliuzija, ar greičiau jausmas, kad priimame sprendimus būdami visiškai nepriklausomi, kad galime pakeisti tai, kas determinuota. Bet tikriausiai šioje vietoje kažkada seniai seniai ir buvo paslysta - pradėta klausinėti, ar čia ir tiesų kažką sprendi, ar tik jauti, kad sprendi. Bet tai nebuvo susiję su determinizmu, o greičiau su likimu ir fatalizmu - ar gali žmogus pakeisti įvykių tėkmę taip, kad paneigtų dievų valią? Paskaičius senovės mitus, tai viena iš pagrindinių temų. Žodžiu, žmonės nerimavo, ar jie yra pakankamai reikšmingi, kad jų sprendimai pakeistų įvykių tėkmę. Galiausiai, atsiradus filosofijai, ši tema šiek tiek transformavosi, vietoj "likimo" atsirado "determinizmas".
Tikriausiai, jei tema nebūtų žmonėms tokia svarbu, tai galbūt dabar diskutuotume apie tai, ar tikrai kažko norime, ar tik jaučiame, kad norime, ir ar apskritai egzistuoja toks dalykas, kaip "norėti". Ir nors "norėti" ir "jausti, kad nori" yra vienas ir tas pats, iš šito grynai verbalinio skirtumo galima išvesti tokią metafiziką, kad ohoho. Ar tu jauti, kad skaitai šitą tekstą, ar iš tiesų skaitai šitą tekstą? Ar šitas tekstas tekstas iš tiesų kažką reiškia, ar tai tik iliuzija, kad jis kažką reiškia? Ar žodžiai sakinyje iš tiesų dėliojasi pagal kažkokias taisykles, ar tai tik apgaulingas jausmas, kad tame yra kažkokia logika ir tvarka? Ar tvarka iš tiesų egzistuoja, ar tai tik smegenų bandymas suvaldyti tai, kas yra absoliučiai chaotiška?