Kas mes esame?

Kuklūs bandymai atsakyti į amžinus klausimus laikiname pasaulyje.
mingis
pradedantis
Posts: 342
Joined: 2006-10-05 08:44

2013-03-26 08:30

Lionginas wrote:Taigi tavo taisyklės - viso labo tendencijos tame, ką tu užrašai. Jas sukūrei tu. Jos niekada netampa kažkur kitur užrašytomis taisyklėmis, pagal kurias veikia pasaulis
Reiškia, kol aš nebuvau užrašęs, atstumas nuo Kauno iki Vilniaus buvo kitoks? Kol žmonės neišrado gravitacijos ir pirmojo kosminio greičio, tol planetos negalėjo suktis? Stebiu savo (Šriodingerio) katiną. Sielos jis neturi, iliuzijų, reiškia, irgi. Bet palangės, ant kurios reikia užšokti, sąvoką „suvokia” ir atstumus kalkuliuoja žaibiškai milimetro tikslumu. Tiesa, chaosas kartais vis dėlto pasireiškia – įkrinta į akvariumą ar išverčia pamazgų kibirą. Bet tik kartais, dažniausiai neįkrinta ir neišverčia.
Kuo, pavyzdžiui, jis geresnis už klausimą, "kur egzistuoja vardininkas, Ž ir televizijos programa"?
Tuo, kad dėl žmonių kalbos atitikimo pasaulio struktūrai iš tikrųjų gali kilti abejonių. Žmonių kalba yra diskreti hierarchinė aibių sistema, tuo tarpu makro pasaulio daiktai gyvena įvairių savybių tolydžiais n-mačiais paviršiais.
Atstumas kaip nematerialios savybės pavyzdys tinka dėl to, kad jis tiesiogiai susijęs su tuo, kad materiali trimatė erdvė yra metrinė. Jeigu, aišku, manom, kad trimatės erdvės iliuzija vis dar ne per daug nutolusi nuo tikrojo materialumo.
Vilius
emeritas
Posts: 6521
Joined: 2004-04-19 12:28

2013-03-26 09:07

mingis wrote:Žmonių kalba yra diskreti hierarchinė aibių sistema[..]
Kas? Kodėl "diskreti"? Kodėl "hierarchinė"? "Aibių sistema"? WTF?
mingis
pradedantis
Posts: 342
Joined: 2006-10-05 08:44

2013-03-26 09:43

Žmonių kalba yra bandymas suklasifikuoti pasaulio daiktus, juos sugrupuojant, kad milijardais skirtingų daiktų galima būtų operuoti naudojant nedidelį kiekį sąvokų.
Bendriniai daiktavardžiai – aibės, išsidėstę hierarchiškai viena kitoje:
dangaus kūnai -> žvaigždės -> baltosios nykštukės
gyvi padarai -> gyvūnai -> žinduoliai -> katės (Linėjus)

Lygiai tokia pati struktūra yra ir žmonių logikoje:
Apibrėžimas: katės yra murkiantys uodeguoti žinduoliai.
Teiginys: jeigu mano augintinis yra katė, tai ji turi uodegą (implikacija).
Loginė klaida: jeigu kažkas turi uodegą, tai dar nereiškia, kad jis yra katė (hierarchija vienkryptė, implikacijos operacija nėra komutatyvi).

Aibių teorijos operatoriais šitą užrašytume analogiškai:
Turim tris aibes: žinduoliai, murkiantys padarai ir uodeguoti padarai.
Katės sąvokos apibrėžimas tada bus aibių sankirta.
Teiginys apie uodeguotą katę bus poaibio operacija.
Teiginys apie uodeguotą nekatę – viršaibis, arba poaibio nekomutatyvumas.

Viskas diskretu ir griežtai sugrupuota. Pasaulyje tuo tarpu griežtų ribų tarp daiktų grupių nėra – nėra objektyvios ribos tarp šaltų žvaigždžių ir didelių planetų (na, gal beveik), tarp medžių ir krūmų, tarp žvyro ir smėlio. Gyvūnų rūšys irgi neturi aiškių ribų, yra tik daug požymių, kurie einant nuo arealo prie arealo palaipsniui keičiasi.
User avatar
Lionginas
senbuvis
Posts: 5559
Joined: 2011-10-03 09:35

2013-03-26 09:53

mingis wrote:
Lionginas wrote:Taigi tavo taisyklės - viso labo tendencijos tame, ką tu užrašai. Jas sukūrei tu. Jos niekada netampa kažkur kitur užrašytomis taisyklėmis, pagal kurias veikia pasaulis
Reiškia, kol aš nebuvau užrašęs, atstumas nuo Kauno iki Vilniaus buvo kitoks? Kol žmonės neišrado gravitacijos ir pirmojo kosminio greičio, tol planetos negalėjo suktis?
Na kodėl gi - ir atstumas buvo toks pat, ir plantetos sukosi. Abi šios taisyklės yra puikios, ir jos gerai aprašo tai, kas yra. Bet jos tik aprašo. Jos neegzistuoja kažkur išorėje. Nes tuomet iš karto kyla kitas klausimas - o visos kitos idėjos, net ir stačiai neteisingos, irgi egzistuoja išorėje? Jei ne, tai kodėl? Kur tada jos egzistuoja? O jei egzistuoja, tai kodėl nepasireiškia? Kodėl mano taisyklė, kad tarp Vilniaus ir Kauno yra 50km niekada nepasireiškia realybėje?
mingis wrote:
Kuo, pavyzdžiui, jis geresnis už klausimą, "kur egzistuoja vardininkas, Ž ir televizijos programa"?
Tuo, kad dėl žmonių kalbos atitikimo pasaulio struktūrai iš tikrųjų gali kilti abejonių. Žmonių kalba yra diskreti hierarchinė aibių sistema, tuo tarpu makro pasaulio daiktai gyvena įvairių savybių tolydžiais n-mačiais paviršiais.
Tai ir matematika bei logika ne visuomet atitinka tikrovę. Kartais reikia išrasti visiškai naujas matematikas ir naujas logikas, kurios labiau tiktų pasauliui parašyti. O galima išrasti ir tokias matematikas, kurios pasaulyje neatitinka nieko. Pasakyk, ar kur nors egzistuoja idėjos, kurios tikrovėje neatitinka nieko? Kur egzistuoja neteisinga televizijos programa?
mingis wrote:Atstumas kaip nematerialios savybės pavyzdys tinka dėl to, kad jis tiesiogiai susijęs su tuo, kad materiali trimatė erdvė yra metrinė. Jeigu, aišku, manom, kad trimatės erdvės iliuzija vis dar ne per daug nutolusi nuo tikrojo materialumo.
Na, rask tu dabar, kur aš ar kas nors kitas sakė, kad jei teorijos yra tik žodžiai mūsų galvose, o ne realiai, už proto ribų egzistuojančios esybės, tai viskas yra tik iliuzija. Niekaip nesuprantu aš šito tavo minties šuolio. Suprantama, kad tau jis atrodo beprotiškas, bet kadangi tu pats jį darai, tai pats jį ir aiškink. Nei aš, nei niekas kitas netvirtino, kad pasaulis yra chaotiškas, o visos teorijos ir dėsniai tėra iliuzija.

Prisimink mano pavyzdį su monetos metimu. Ar yra kur nors realus dėsnis, kad mesta daug kartų, moneta būtinai turi maždaug 50% nukristi herbu į viršų? Ar tokia taisyklė kontroliuoja kiekvieno individualaus metimo rezultatą, kad po daug bandymų būtų gautas būtent toks bendras rezultatas?. Ne, tokios taisyklės tikrai nėra, ir tai gana akivaizdu. Turime krūvą visiškai atsitiktinių įvykių, kurių statistinis rezultatas yra dėsnis. Taigi dėsniai yra išvestiniai dalykai, stebėjimų rezultatai. Panašiai ir visur kitur.
mingis
pradedantis
Posts: 342
Joined: 2006-10-05 08:44

2013-03-26 10:20

Lionginas wrote:Ar yra kur nors realus dėsnis, kad mesta daug kartų, moneta būtinai turi maždaug 50% nukristi herbu į viršų? <...> Ne, tokios taisyklės tikrai nėra, ir tai gana akivaizdu. Turime krūvą visiškai atsitiktinių įvykių, kurių statistinis rezultatas yra dėsnis. Taigi dėsniai yra išvestiniai dalykai, stebėjimų rezultatai.
Reiškia, dėsnio nėra, bet 50% vis tiek atsiverčia? Ir jeigu nebūtume metę, tai tokio dėsnio niekada ir nebūtų buvę? O jeigu mesim vėl – kaip manai – atsivers vėl 50%? O gal 40%? Kaip čia išeina – taisyklė tik mūsų galvoje, bet viskas vyksta būtent pagal ją. Mistika. Šaukštų lankstymas mintimis.
User avatar
Lionginas
senbuvis
Posts: 5559
Joined: 2011-10-03 09:35

2013-03-26 10:25

mingis wrote:Žmonių kalba yra <...>
Bet visa tai, ką pasakei, mažai ką bendro turi su kalba. Visos tavo išvardintos taisyklės gali būti kuo puikiausi užrašytos ir be jokios žmonių kalbos. Ar galėtum ką nors papasakoti ne apie logikos (klasikinės) aksiomas, o apie, pavyzdžiui, gramatikos taisykles? Na, arba semantines taisykles, susiejančias kalbos simbolius (žodžius) taip, kad būtų perteikiama kokia nors prasmė?
User avatar
Lionginas
senbuvis
Posts: 5559
Joined: 2011-10-03 09:35

2013-03-26 10:29

mingis wrote:Reiškia, dėsnio nėra, bet 50% vis tiek atsiverčia? Ir jeigu nebūtume metę, tai tokio dėsnio niekada ir nebūtų buvę? O jeigu mesim vėl – kaip manai – atsivers vėl 50%? O gal 40%? Kaip čia išeina – taisyklė tik mūsų galvoje, bet viskas vyksta būtent pagal ją. Mistika. Šaukštų lankstymas mintimis.
Metus labai daug kartų, 40% neatsivers niekada. Visuomet bus maždaug 50%.

Pamėgink atsakyti į mano anksčiau paboldintą klausimą: ar tu tikrai manai, kad egzituoja 50% taisyklė, valdanti KIEKVIENO INDIVIDUALAUS metimo rezultatą, kad bendrame rezultate turėtume visuomet daugmaž tą patį pasiskirstymą? Jei manai, kad egzistuoja, tai turi egzistuoti ir būdas, kaip nuspėti kiekvieno individualaus metimo rezultatą. Tam tereikia atrasti mechanizmą, kuriuo ši taisyklė valdo metimo rezultatą. Gal žinai tokį būdą?

O štai jei suprasime, kad tas 50% dėsnis tėra statistinis rezultatas, tai mistikos neliks jokios. Mistikos tame tiek pat, kiek ir Lietuvos gyventojų etninės sudėties statistikoje.
Last edited by Lionginas on 2013-03-26 10:34, edited 1 time in total.
Vilius
emeritas
Posts: 6521
Joined: 2004-04-19 12:28

2013-03-26 10:33

mingis wrote:Žmonių kalba yra bandymas suklasifikuoti pasaulio daiktus, juos sugrupuojant, kad milijardais skirtingų daiktų galima būtų operuoti naudojant nedidelį kiekį sąvokų.
Mmm... Ne. Kalba yra bandymas aplinkiniams perduoti savo mintis ir suprasti jų atsakymus. Žinutė "mesk akmenį mamutui į galvą!" visai nereikalauja hierarchinės sąvokų klasifikacijos.
mingis wrote:Bendriniai daiktavardžiai
Man atrodo, kad jūs painiojate kalbą su gramatika. Gramatika yra tik lingvistų sugalvotas modelis kalbai aprašyti. Kaip ir visi modeliai jis yra tik supaprastisntas reiškinio aprašymas, bet ne pats reiškinys. Visas tas gramatinių struktūrų diskretumas yra tik modelio savybė, bet nebūtinai pačios kalbos. Dar apie rašytinę kalbą gal ir galima būtų sakyti, kad ji diskreti (ir tai dėl ranka rašyto teksto galėčiau ginčytis), tačiau šnekamoji kalba, ypač įtraukiant neverbalinius signalus, tikrai nėra diskreti.
mingis wrote:gyvi padarai -> gyvūnai -> žinduoliai -> katės (Linėjus)
O kodėl ne "erzinantys padarai -> erzinantys padarai su nagais -> erzinantys padarai su nagai, kurie geria pieną - > katės"? Kuo jūsų hierarchija tokia jau pranašesnė?
mingis wrote:Viskas diskretu ir griežtai sugrupuota.
Jūs niekada nekalbėjote su gyvu žmogumi? Pastarąjį kartą, kai aš kalbėjau, viskas buvo labai abstraktu, daugiaprasmiška ir subjektyvu.
mingis
pradedantis
Posts: 342
Joined: 2006-10-05 08:44

2013-03-26 11:31

Vilius wrote:Kalba yra bandymas aplinkiniams perduoti savo mintis ir suprasti jų atsakymus.
Bendravimas yra viena iš kalbos paskirčių. Kita paskirtis yra mąstymas, o mąstymas yra būtent klasifikavimas, bandymas atpažinti dėsningus pasikartojimus.
Žinutė "mesk akmenį mamutui į galvą!" visai nereikalauja hierarchinės sąvokų klasifikacijos.
Reikalauja. Reikia sąvokų „mamutas“, „galva“, „akmuo“. Reikia suvokti, kad mamutas yra tas judantis ir didelis, kurį vėliau valgysim, o ne tas vidutinio dydžio su barzda, kuris padės mamutą pribaigti ir išmėsinėti. Reikia kad akmuo būtų ne per mažas, kad galvą praskeltų, bet ir ne per didelis, kad būtų įmanoma pakelti ir mesti.
Kaip ir visi modeliai jis yra tik supaprastisntas reiškinio aprašymas, bet ne pats reiškinys. Visas tas gramatinių struktūrų diskretumas yra tik modelio savybė, bet nebūtinai pačios kalbos.
Taip, bet kaip bevartysi, kalba vis tiek yra riboto skaičiaus fiksuotų žodžių rinkinys. Tikrovės aproksimavimas diskrečiom sąvokom. Bet koks žargonas vis tiek bus sudarytas iš _bendrinių_ daiktavardžių ir veiksmažodžių, o bendriniai daiktavardžiai ir yra abstrakčios sąvokos.
Nediskreti ir pasaulio daiktų aibę sąlygiškai tiksliai atitinkanti kalba turėtų vien tikrinius daiktavardžius, vardus ir pavadinimus, o jų būtų tiek, kiek aplink yra daiktų.
Bet tada tai ir nebūtų kalba. Jeigu žodžiai nereikštų sugrupuotos į abstrakcijas tikrovės, tai jie jokios informacijos ir neperduotų, nebūtų ir tos bendravimo funkcijos. „Tas kažkas padarė kažką nežinau ką.“ Na, liktų emocinis bendravimas, jaustukai. Bet jaustukai irgi abstrakcijos. Katino „murr“ ir „muuur“ reiškia visiškai skirtingus dalykus, ir, būtent, _reiškia_.
Vilius
emeritas
Posts: 6521
Joined: 2004-04-19 12:28

2013-03-26 13:36

mingis wrote:Bendravimas yra viena iš kalbos paskirčių. Kita paskirtis yra mąstymas, o mąstymas yra būtent klasifikavimas, bandymas atpažinti dėsningus pasikartojimus.
Toli gražu ne visas mūsų mąstymas vyksta žodžiais-sąvokomis. Manau, kad net mažesnioji jo dalis.
mingis wrote:
Žinutė "mesk akmenį mamutui į galvą!" visai nereikalauja hierarchinės sąvokų klasifikacijos.
Reikalauja. Reikia sąvokų „mamutas“, „galva“, „akmuo“. Reikia suvokti, kad mamutas yra tas judantis ir didelis, kurį vėliau valgysim, o ne tas vidutinio dydžio su barzda, kuris padės mamutą pribaigti ir išmėsinėti. Reikia kad akmuo būtų ne per mažas, kad galvą praskeltų, bet ir ne per didelis, kad būtų įmanoma pakelti ir mesti.
Be abejo kalba reikalauja sąvokų, kurias suprastų abi pusės. Tačiau tos sąvokos nebūtinai turi būti įspraustos į jūsų hierarchinę struktūrą. "Mamuto" sąvoką laisvai galima naudoti nieko nežinant nei apie žinduolius, nei apie biologiją apskritai. Tas pats galioja ir "akmeniui" ar "galvai".
mingis wrote:Taip, bet kaip bevartysi, kalba vis tiek yra riboto skaičiaus fiksuotų žodžių rinkinys.
Jėzau, NE! Žodžių skaičius nėra nei ribotas, nei fiksuotas! Mes kalbėdami nuolat kuriame naujus žodžius, arba išplečiame esamų žodžių reikšmes. Kai kurie žodžiai tiesiog pasimiršta. Net gramatinės struktūros nėra pastovios! Truputį atidžiau stebėkite savo kasdieninį bendravimą. Ypač, bendraujant su dvimečiais-trimečiais kalbos lankstumas ir nepastovumas yra tiesiog akivaizdus. Žinoma, rašytinėje kalboje tie pokyčiai nėra pakankamai greiti, kad mes juos pastebėtume, tačiau jie yra gana nuodugniai tyrinėjami ir aprašyti. Korpusų lingvistika jūsų paslaugoms.
mingis wrote:Tikrovės aproksimavimas diskrečiom sąvokom. Bet koks žargonas vis tiek bus sudarytas iš _bendrinių_ daiktavardžių ir veiksmažodžių, o bendriniai daiktavardžiai ir yra abstrakčios sąvokos.
Na taip, praktiškai visos kalbos turi šias gramatines struktūras. Tačiau taip yra todėl, kad mus supantis pasaulis (bent jau kiek tai lietė mūsų protėvius) yra sudarytas iš "daiktų" ir "veiksmų". Tačiau tai nėra jokia akmenyje iškalta kalbos norma. Visai nesunkiai galima įsivaizduoti kalbą, kurioje nėra daiktavardžių. "Paimk tą kietą, ir mesk į tą gauruotą." - nulis daiktavardžių, esmė ta pati.
mingis wrote:Nediskreti ir pasaulio daiktų aibę sąlygiškai tiksliai atitinkanti kalba turėtų vien tikrinius daiktavardžius, vardus ir pavadinimus, o jų būtų tiek, kiek aplink yra daiktų.
Praktiškai betkurį daiktavardį iš principo galima pakeisti įvardžiais ir būdvardžių seka. Tiesiog su daiktavardžiais patogiau, ir nieko stebėtino, kad mūsų kalba evoliucionavo taip, kad būtų kiek įmanoma lakoniškesnė - gamta nemėgsta švaistyti resursus. Tačiau kalboje nėra jokios universalios hierarchijos, nei ji yra diskreti.
mingis
pradedantis
Posts: 342
Joined: 2006-10-05 08:44

2013-03-26 16:06

Vilius wrote:Toli gražu ne visas mūsų mąstymas vyksta žodžiais-sąvokomis.
Ne žodžiais – taip. Ne sąvokomis – kažin? Iš tikrųjų būtų įdomu paanalizuoti kokio dailininko paveiksliukinį mąstymą – kas yra tie vaizdai – sąvokos, abstrakcijos ar tik bereikšmės momentinės fotografijos? Kažin, ar buką vaizduotės „filmo stebėjimą“ be jokios analizės būtų galima pavadinti mąstymu? Jeigu ištarus žodį „šuo“, mintyse iškyla šuns paveiksliukas, tai jis tikrai nėra koks nors konkretus šuo Tuzikas, o būtent šuns savybių abstrakcija – tam tikros apibrėžimą atitinkančios rūšies kailis, snukio išvaizda, uodegos ilgis, kojų skaičius.
Tačiau tos sąvokos nebūtinai turi būti įspraustos į jūsų hierarchinę struktūrą. "Mamuto" sąvoką laisvai galima naudoti nieko nežinant nei apie žinduolius, nei apie biologiją apskritai.
Mamuto sąvoka nieko nereiškia, jeigu ji nesusijusi su tuo, kad kalbama apie plaukuotą-žvėrį-su-straubliu-ir-iltimis-kurį-galima-suvalgyti. Iškart penkios daiktų klasės – „plaukuoti daiktai“, „žvėrys“, „padarai su straubliu“, „padarai su iltimis“, „valgomi daiktai“. Hierarchinės - ne hierarchinės, ne esmė, užmirškim. Akcentas ant klasifikavimo ir diskretumo.
Žodžių skaičius nėra nei ribotas nei fiksuotas
Ar aš apie tai? Noriu pasakyt, kad žodžių yra mažiau, negu daiktų. Žodžių yra tiek, kiek yra abstrakčių daiktų grupių. Daiktai yra grupuojami, o grupės analizuojamos kaip vienas vienetas. Diskretinimas.
"Paimk tą kietą, ir mesk į tą gauruotą."
„Tas kietas“ semantiškai šiaip jau yra daiktavardis, be to, tikrinis. Kalbam apie konkretų objektą, su kuriuo būtent dabar turim reikalų. „The Solid“.
Be to, neturiu nieko ir prieš būdvardžius su veiksmažodžiais. Jie lygiai tokios pačios abstrakcijos, apibūdinančios ne visą savybių/veiksmų spektrą, o sudiskretintas jų grupes.
Būdvardžių paskirtis – „siaurinti“, konkretizuoti daiktų klasę. Kuo daugiau būdvardžių, tuo apie siauresnę (žemesnės hierarchinės :) grandies) daiktų grupę kalbam.
katinai -> gauruoti katinai -> gauruoti mėlyni katinai
Last edited by mingis on 2013-03-26 16:26, edited 6 times in total.
mingis
pradedantis
Posts: 342
Joined: 2006-10-05 08:44

2013-03-26 16:18

Lionginas wrote:Visuomet bus maždaug 50%.
Reiškia, objektyvi taisyklė vis dėlto yra?
ar tu tikrai manai, kad egzituoja 50% taisyklė, valdanti KIEKVIENO INDIVIDUALAUS metimo rezultatą
Ne. Todėl šitas dėsnis yra ne konkretaus materialaus daikto/reiškinio savybė, o pasaulio matematikos savybė apskritai.
Aišku, pasaulio kode nėra atskiros paprogramės, skirtos būtent monetų mėtymui. Užtat yra koks nors elektronų būsenų tikimybinis pasiskirstymas,
kuris nulemia šilumines fliuktuacijas, kurios savo ruožtu atverčia monetą viena ar kita puse.
Last edited by mingis on 2013-03-26 16:45, edited 1 time in total.
User avatar
Lionginas
senbuvis
Posts: 5559
Joined: 2011-10-03 09:35

2013-03-26 16:44

mingis wrote:
Lionginas wrote:Visuomet bus maždaug 50%.
Reiškia, objektyvi taisyklė vis dėlto yra?
Ar čia klausimas ar tvirtinimas?
mingis wrote:
ar tu tikrai manai, kad egzituoja 50% taisyklė, valdanti KIEKVIENO INDIVIDUALAUS metimo rezultatą
Ne. Todėl šitas dėsnis yra ne konkretaus materialaus daikto/reiškinio savybė, o pasaulio matematikos savybė apskritai.
Jeigu nėra taisyklės, nulemiančios (t.y., darančios įtaką galutiniam rezultatui), tai kaip čia gaunasi, kad mes matome akivaizdų dėsningumą? Ar gali būti taip, kad dėsningumas tėra rezultatas, stebėjimo faktas, o ne kažkokios apriorinės taisyklės, nulemiančios stebėjimo rezultatus?

Ir kas ta "pasaulio matematikos savybė"? Manau, į klausimą reikia atsakyti iš esmės, o ne ieškoti kažkokių miglotų, atsakymą tik atitolinančių sąvokų :)
Augustas
senbuvis
Posts: 3165
Joined: 2012-05-03 18:44

2013-03-27 19:13

Lionginas wrote:
mingis wrote:
Lionginas wrote:Visuomet bus maždaug 50%.
Reiškia, objektyvi taisyklė vis dėlto yra?
Ar čia klausimas ar tvirtinimas?
Čia toks klastingas klausimas, į kurį Lionginui ir Viliui turėtų būti labai ir labai nelengva atsakyti. :)
mingis wrote:
ar tu tikrai manai, kad egzituoja 50% taisyklė, valdanti KIEKVIENO INDIVIDUALAUS metimo rezultatą
Ne. Todėl šitas dėsnis yra ne konkretaus materialaus daikto/reiškinio savybė, o pasaulio matematikos savybė apskritai.
...
Ir kas ta "pasaulio matematikos savybė"? Manau, į klausimą reikia atsakyti iš esmės, o ne ieškoti kažkokių miglotų, atsakymą tik atitolinančių sąvokų :)
Na, čia norėta pasakyti, kad pasaulis turi keletą savybių ir viena (iš tų keleto savybių) yra ta, kad pasaulis yra matematiškas. :)

P.S.
Lionginas wrote:
Augustas wrote:Iš karto klausimas Jums, Lionginai. Kas yra mokslinis kelias? Ką konkretaus tas kelias nustato ar, tiksliau pasakius, išaiškina? :)
Moksliniu keliu paaiškinama, kodėl kas nors vyksta, o taip pat nusakoma, kaip vyksta. Skirtumas nuo minėto idėjų ir materialaus pasaulio dualizmo yra toks, kad mokslinis kelias idėjas, kalbą, matematiką ir panašius dalykus lakio priemonėmis žinias perduoti ir aprašyti. Tuo tarpu dualizmas jas laiko visa ko priežastimi. Taigi, mokslas užsiima realių priežasčių paieška, o dualizmas šį procesą tik imituoja - pseudofilosofija ir tiek.
Įdomu, ar Vilius skaitė šį Liongino atsakymą (ypač paryškintą jo vietą), ar neskaitė. Ir ar pasikeitė Viliaus požiūris į nominalizmą, ar nepasikeitė. :wink:
Plikas
pradedantis
Posts: 322
Joined: 2009-08-03 05:40

2013-03-27 20:36

Augustas wrote: Na, čia norėta pasakyti, kad pasaulis turi keletą savybių ir viena (iš tų keleto savybių) yra ta, kad pasaulis yra matematiškas. :)
Ir kas per įprotis vežimą priešais arklį statyti...? :roll:

pasaulis matematiškas, kalba gramatiška o eiliuotumas eilėraštiškas... :wink:
Augustas
senbuvis
Posts: 3165
Joined: 2012-05-03 18:44

2013-03-27 21:08

Plikas wrote:
Augustas wrote: Na, čia norėta pasakyti, kad pasaulis turi keletą savybių ir viena (iš tų keleto savybių) yra ta, kad pasaulis yra matematiškas. :)
...

pasaulis matematiškas, kalba gramatiška o eiliuotumas eilėraštiškas... :wink:
Teisingai pasakyta. :thumbsup: Ir kur čia gerb. Plikasis įžiūri problemą?
User avatar
Lionginas
senbuvis
Posts: 5559
Joined: 2011-10-03 09:35

2013-03-27 21:37

Augustas wrote:Čia toks klastingas klausimas, į kurį Lionginui ir Viliui turėtų būti labai ir labai nelengva atsakyti. :)
Man tai lengva atsakyti. Taip, tokia taisyklė objektyviai tikrai yra. Ta pačia prame, kaip objektyviai yra ir Donelaičio "Metai" ar pošlas anekdotas. Tačiau niekur nėra taisyklės, kuri lemtų kiekvieno individualaus metimo rezultatą taip, kad tūkstantis metimų visuomet duotų bendrą rezultatą, maždaug lygų 50%. Beje, tą pripažino ir Mingis. Iki praregėjimo liko visai nedaug.
Ir kas ta "pasaulio matematikos savybė"? Manau, į klausimą reikia atsakyti iš esmės, o ne ieškoti kažkokių miglotų, atsakymą tik atitolinančių sąvokų :)
Na, čia norėta pasakyti, kad pasaulis turi keletą savybių ir viena (iš tų keleto savybių) yra ta, kad pasaulis yra matematiškas. :)
Pasakei tą patį, tik kitais žodžiais. Ką reiškia "pasaulis yra matematiškas"?
Augustas wrote:
Moksliniu keliu paaiškinama, kodėl kas nors vyksta, o taip pat nusakoma, kaip vyksta. Skirtumas nuo minėto idėjų ir materialaus pasaulio dualizmo yra toks, kad mokslinis kelias idėjas, kalbą, matematiką ir panašius dalykus lakio priemonėmis žinias perduoti ir aprašyti. Tuo tarpu dualizmas jas laiko visa ko priežastimi. Taigi, mokslas užsiima realių priežasčių paieška, o dualizmas šį procesą tik imituoja - pseudofilosofija ir tiek.
Įdomu, ar Vilius skaitė šį Liongino atsakymą (ypač paryškintą jo vietą), ar neskaitė. Ir ar pasikeitė Viliaus požiūris į nominalizmą, ar nepasikeitė. :wink:
Su tavim visada reikia labai atsargiai rinkti žodžius, nes velniai žino kaip ir ką interpretuosi. Ir dabar nežinau. Gal paaiškinsi?
User avatar
Lionginas
senbuvis
Posts: 5559
Joined: 2011-10-03 09:35

2013-03-27 21:41

mingis wrote:Aišku, pasaulio kode nėra atskiros paprogramės, skirtos būtent monetų mėtymui. Užtat yra koks nors elektronų būsenų tikimybinis pasiskirstymas, kuris nulemia šilumines fliuktuacijas, kurios savo ruožtu atverčia monetą viena ar kita puse.
Vėlgi, tai tik klausimo nukėlimas tolyn. Ar egzistuoja kokia nors apriorinė tikimybinio pasiskirstymo taisyklė, nulemianti kiekvieną individualią elektrono būseną?
Post Reply