D3monas wrote:Šiuo atveju valstybė ir toliau reikalauja, jog visi produktai būtų patikrinti, tačiau jų tikrinimui samdo geriausią pasiūlymą pateikusią įmonę. Nebelieka produktų kokybės tikrinimo monopolio. Valstybė neskiria jokių lėšų pati iš savęs, ji tik organizuoja konkursus. Produkto kokybės nustatymui išleisti pinigai įskaičiuojami į produkto vertę, kurią padengia prekybininkas, o tuos pinigus atgauna pardavęs prekę. Jokių mokesčių - užsimoki už tai, ką gauni.
Kaip manai, kurį tikrintoją rinksis prekybininkas – tą, kuris atlieka kokybišką (taigi ir brangų) tyrimą ir taiko griežtą vertinimą, ar tą, kuris tikrina paviršutiniškai (pigiai) ir patvirtina visų prekių iš eilės kokybiškumą?
O jei tikrintoją renkasi valstybė, tai taip, iš esmės iš principo niekas nepasikeičia. Tik tiek, kad valstybėje reikia tarnybos, kuri tikrintų tikrintojų darbą ir kovotų su galimais susitarimais tarp gamintojų ir tikrintojų. Iš pirmo žvilgsnio visai įmanoma sistema, bet dabar neturiu laiko giliau apie tai pamąstyti.
D3monas wrote:Jei šioje srityje valstybė nesikištų, žmonės susirinktų ir kartu nuspręstų įsteigti kokybės kontrolės tarnybą, kuriai mokėtų už paslaugas - kokybės tikrinimą.
Vėl, reality check. Pasidomėk maisto ir vandens kokybe JAV XIX a. pabaigoje. Kai valstybinių kontrolės tarnybų nebuvo, o žmonės galėjo „susirinkti, nuspręsti ir įsteigti“
Ar tiesiog cigarečių pavyzdys – tabako pramonė JAV labai ilgą laiką teigė, kad cigaretės ne tik nekenkia sveikatai, bet net ir yra jai naudingos. Gamintojas nėra suinteresuotas skleisti objektyvią informaciją. Kaip jau minėjau, priešingai nei teoriniuose modeliuose, realybėje nėra nei absoliutaus informuotumo, nei informacijos simetrijos. O tada viskas darosi kur kas sudėtingiau, ir rinkos savireguliacija staiga ima ir nustoja veikti.