Sutinku, kad klausimas gan keistas, neaiškus buvo ir ištrauktas iš konteksto. Tikrai negalvoju čia ginčytis apie laisvą valią. Būk ramus. Tuo labiau kai pakankamai prisižiūrėjau panašių nesėkmingų ginčų, kai žmonės ginčyjasi net neaišku apie ką.Sejanus wrote: ↑2017-11-18 23:01m?
Kad nelabai sugalvojau, ką atsakyti, nes „skrenda du krokodilai, vienas žalias kitas į šiaurę“ uždavinių nagrinėjimas nėra mano stiprioji pusė. Priminimai reikalingi, kad nepamirštum. „Viskas“ nėra tavo valioje. Bet laisva valia egzistuoja, ir kai kas yra tavo valioje. Visi šie dalykai vienas kitam neprieštarauja. Tiesa sakant, tai yra labai paprasti ir akivaizdūs dalykai[...]
Nelabai traukia mane tokie dalykai ir nelabai turiu tam laiko. Man daug smagiau kažką naujo ir galbūt naudingo sužinoti. Pasisemti įvairių įdėjų bediskutuojant. Mane žiauriai veža klausimai, kaip veikia smegenys, kas per velnias yra tas mūsų "vidinis pasaulis", kaip veikia mūsų mąstymas, įvairios kognityvinės iliuzijos (optinės ar įvairūs keisti dalykai, nuo kurių kaip ir formaliai priklauso žmogaus sprendimas; pvz.: Are we in control of our decisions? kažkur nuo 5:00). O diskusijų apie "laisvą valią" kontekste tiesiog netyčia užšokau ant keleto su tuo kažkiek susijusių ir man įdomių idėjų.
Tarkim. Padėk man, prašau, išspręsti tokią praktinę problemą (nekreipk visai dėmesio, kad čia filosofijos skyrelis, tiesiog taip gavosi; all suggestions are welcome ). Prieš tai rašiau pavyzdį apie vieno gan svarbaus dalyko prisiminimą tel. priminimu. Bet jeigu vietoj ankstesnio pavyzdžio paimtume sudėtingesnę problemą, kuomet tokių dalykų, kuriuos reikia prisiminti, yra ne vienas, o tarkim — 10-20. Ir reikia prisiminti tuos dalykus ne kažkokiu iš anksto determinuotu laiko momentu (ką lyg ir galima būtų spręsti tel. priminimais, bet, kai tų dalykų 10-20, net ir tai darosi gana komplikuota), o tam tikromis situacinėmis aplinkybėmis, kuomet tie dalykai tampa aktualūs.
Aš irgi šiek tiek kompleksuoju dėl "filosofija" žodžio, kai užeinu į "Filosofija" skyrelį (gal reikia paprašyti Viliaus, kad pakeistų pavadinimą ). Padėkokim už tai visokiems akademiniams filosofams ir "į kosmosą atitrūkusiems" priekvailiams taip nuvalkiojusiems ir sukarikatūrinusiems visą reikalą.
Pagrindinė filosofijos nauda kaip ir būtų mokėjimas kelti klausimus, stebėtis, pažiūrėti "kitu kampu" ir nekasdieniškai į mums įprastus dalykus, tokiu būdu generuojant naujas įvairias įdėjas, dalis kurių galėtų būti naudingos. Toks dalykas (kelti klausimus, pažiūrėti "kitu kampu", nekasdieniškai) geras idėjų, kūrybiškumo katalizatorius pačiose įvairiausiose praktinėse srityse, liečiančiose įvairias žinias.
Būti tiesiog "amatininku" ir plaukti pasroviui nėra sudėtinga. O vat sukurti kažką naujo ir naudinga "amatui" ar šalio jo, nėra lengva ir toks dalykas žmonės žavi ir yra vertinamas. Daug pasiekę, protingi, įdomūs žmonės, kaip taisyklė gan dažnai kelia įdomius klausimus ar nekasdienius pastebėjimus atrodytų visai kasdienėse situacijose. (Beje, man visai patiko Google įdėja kai kuriems savo darbuotojams tam tikrą dalį darbo laiko išskirti kokiems nors su jų pagrindine darbine veikla nesusijusiems projektams. Neva tokiu būdu gan neblogi ir laiko prasme gan produktyvus produktai gimsta ir žmonės labiau patenkinti savo darbu būna).
Tik jei iš klausimų kėlimo, žiūrėjimo "kitu kampu" atsietai nuo praktinių ir pan. žinių tam tikroje susijusioje srityje, padarysime atskirą sritį ar specialybę ir pavadinsime tai "filosofiją" (ir kuri prie viso to dar kažkodėl papildomais trauks visokius keistuolius) greičiausiai gausime šnipštą. Čia kaip savotiška analogija su genų mutacijomis: ne visos naujos įdėjos (kaip ir genų mutacijos) bus "naudingos". Jos "naudą" kartu apsprendžia ir tam tikra atranka. Jeigu idėjų generavimą/mutacijas (filosofiją) atsiesime nuo praktinių žinių/atrankos, tai tikėtina, kad turėsime tik didelį kiekį visokių idėjų, tarp kurių pasiklysime.
Matyt dėl to, filosofija, kaip tokia, ir buvo savaime išstumta iš pačių įvairiausių mokslo ir pan. sričių, kurios reikalauja tam tikrų tos srities žinių ir salyčio su realybe. Tačiau pati klausimų kėlimo, žiūrėjimo "įvairiais kampais", "neamatiniškai" nauda dėl to tose srityse nedingo, tik tai jau nebesivadina filosofija. Bet kuri ekonomikoje, fizikoje, informatikoje ar pan. atsiradusi nauja paradigma ar gera naujovė (po ko neretai stebimasi, kodėl tiek ilgai reikėjo kapanotis, kad ištraukti tokį "akivaizdų" dalyką į dienos šviesą) neatsirado kažkaip savaime. Šiaip tos sritys savo srityje gan neblogai susitvarko, tačiau kai dalykai pasisuka į labiau bendresnius, tarpdisciplininius dalykus situacija dar labiau pasudėtingėja.
Beje, pačios diskusijos, kaipo tokios, duoda labai gerą idėjų volatility ir tuo jos mane traukia. Be to, girdėjau, kad diskusijų metu nauja informacija labai gerai įsimenama, pasisavinama, lyginant su paprastu informacijos skaitymu. Ir šiaip daugiau galvų kartais geriau nei viena (pvz. Pair programming). Ir idėjų atranka gan nebloga. Kvailas idėjas šiek tiek apkapoja. O ir dauguma į skeptikas.org užklystančių kaip ir normalūs, "prie žemės" ir neatitrūkę per daug į "kosmosą" žmonės