Rated wrote:Apverskim klausimą, kodėl tavo kančios turėtų būtų labiau vertinamos nei kitų gyvūnų.Dėl visuomenės gerovės ? ekonominės situacijos ? - man tai taip pat nerūpi kaip tau paršiuko kančios.Kokie lieka argumentai ?
Na, evoliucija kaip ir padarė mus tokiais, kad su savo rūšimi ir savo grupės nariais esame linkę bendradarbiauti, nes tai mums padidino sąlygas išgyventi. Štai todėl žmonės, savo mėgiamose grupėse, nesižudo ir nėra labai agresyvūs. Tai nereiškia, kad taip daryti yra gerai/blogai, moralu/amoralu, tai reiškia, kad žmonės tarpusavyje sutarti yra užprogramuoti, ir iš to kyla dauguma subjektyvių moralės normų, iš evoliucijos procese nulemto polinkio bendradarbiauti. Taigi, žmonių tarpusavio santykių moralę, "auksinę taisyklę" - nesunkiai paaiškiname evoliuciškai. Kai bandoma sakyti, kad vienas reiškinys, turintis evoliucinį pagrindą, kilęs grynai evoliucijos pasekoje, kažkaip po to atsiriboja nuo evoliucijos ir tampa "subjektyvia morale" - darosi painu. Moralė, apskritai, yra išgalvotas žodis, tikrovėje neturintis atitikmens, yra elgsena ir suvokimas - viskas. Apie tai, kokiame kontekste moralė tyrinėjama - pasakiau, tai tėra mąstymo dėsningumai, sprendimų aiškinimo šablonai. Kas yra gerai ar blogai - neįmanoma nustatyti. Kaip mėgino įtikinti VYTS, galime tiesiog stengtis, kad visi galintys kentėti padarai kuo mažiau kentėtų, su tuo negali nesutikti, tai yra paprastas ir aiškus požiūris - kuo mažiau kančių tiems, kurie pajėgūs tas kančias jausti. Visgi, toks požiūris netampa geresniu/blogesniu už kitus, nes nėra objektyvių gėrio/blogio standartų. Toks požiūris yra pats save apibrėžiantis, žmonės kurie nori, kad būtų mažiau kančių yra žmonės, kurie nori, kad būtų mažiau kančių, dar jie vadinami utilitaritais, tačiau tai nieko nepasako apie jų moralumą/amoralumą (buitine prasme) bei jų ketinimų etiškumą. Jei mano moralė (buitine prasme) apima tik sąveika su žmonėmis - nuo to aš netampu geresnis ar blogesnis, tai tik rodo tai, jog mano moralę (buitine prasme) apima tik sąveika su žmonėmis.
In conclusion: bet kokie ginčai apie tai, kas yra gerai/blogai - nelabai pagrindžiami. Aš laikausi nuomonės, kad gerai yra tai, kas žmonėms nesukelia kančių bei žmonėms teikia malonumą. Ir tiek.