Sejanus wrote: ↑2018-06-14 10:49
Svetimas wrote:
Kažkada prisiklausęs ditirambų vandenyno turtams, gyvybinei įvairovei ir panašiai, pasvaigdavau apie vandenyje evoliucionavusius protingus padarus. Na, maždaug, galima galbūt įžiūrėti ir kažkokių pliusų tame. Pvz. nereikia ieškoti būdų kaip "išlipti į krantą", kad ten pratęsti savo evoliuciją. Ką tik aukščiau minėtas laisvo kritimo pagreitis vandenyje mažiau reikšmingas nei dujinėj atmosferoj (net ir prie didesnio laisvo kritimo pagreičio organizmai galėtų būti didesni). Išoriniai temperatūriniai pokyčiai, visokių meteoritų ir pan. poveikis vandenyje gyvenančiai gyvybei turbūt mažiau reikšmingas būtų. Ir pan.
Bet vandeninei ar pan. civilizacijai matau ir nemažai minusų. Sunku greičiausiai būtų tai protingų padarų civilizacijai atrasti "elektrą" ir išmokti ja vandenyje naudotis. Arba jau vien tas faktas, kad tie protingi padarai galbūt nematytų žvaigždžių, galbūt pristabdytų civilizacijos pažangą, nes pvz. sunkiau būtų išrasti kalendorių ar pan.
Elektrą
Žmonėms labai svarbus etapas buvo ugnies susikūrimas pradžiai... kas po vandeniu būtų sunkiau.
Apskritai esu girdėjęs daug nuomonių, kad povandeninis gyvenimas yra paprasčiausiai per lengvas, jog išsivystytų rimtas intelektas. Per mažas natūralios atrankos spaudimas. Ir iš ties, iš akies skaičiuojant, po vandeniu yra žymiai daugiau visokių reliktų ir žymiai mažiau kūno pasikeitimų. Rykliai, krokodilai, dar visokios riešapelekės juk yra senesni už dinozaurus, ir pasikeitę labai mažai. Sausumoje tokių reliktų turbūt beveik nėra. O kur yra intelekto užuomazgos, kaip kad delfinai, jų kūno forma nelabai pritaikyta manipuliuoti įrankiais ir nuveikti kažką civilizuotesnio. Yra dar aštunkojai, jie iš tiesų labai protingi, ir gali manipuliuoti įrankiais ne prasčiau už žmogų turbūt, bet va pritrūko kažko tam paskutiniam žingsniui. Gal būtent tos galimybės susikurti lauželį
P.S. kalbi apie žvaigždžių nematymą, bet daug vandeninių padarų gali ir iškyla į paviršių. Tačiau įsivaizduok gyvenimą Europoje, kur ne tik esi po vandeniu, bet viršuj dar storas ledo sluoksnis
Bet gal būt dar turime per mažai duomenų, kaip ir visur kur remiamės tik Žemės pavyzdžiu. Gal paaiškės, kad čia mes esame anomalija, o visur kitur protingos būtybės yra tik povandeninės.
O taip. Pastaba dėl ugnies labai gera.
Su ugnimi labai daug mūsų civilizacijai svarbių dalykų susiję. Čia su tuo ir technologiniai (puodų žiedimo, etc.), ir kulinarijos, ir chemijos ir kitų pačių įvairiausių dalykų pradmenys yra gan tampriai susiję.
Visi tokie pafantazavimai "kas būtų, jeigu būtų" (apie povandeninę gyvybę ar pan.) neblogai padeda visokias iš pirmo žvilgsnio smulkias, bet kartu reikšmingas detales išryškinti, kurios svarbios mūsų intelekto evoliucijai.
Sejanus wrote:delfinai, jų kūno forma nelabai pritaikyta manipuliuoti įrankiais ir nuveikti kažką civilizuotesnio
Būtent. Tokia menkutė smulkmena, arodytų, o visą intelekto raidos reikalą gali sušikti.
Sejanus wrote:Yra dar aštunkojai, jie iš tiesų labai protingi, ir gali manipuliuoti įrankiais ne prasčiau už žmogų turbūt, bet va pritrūko kažko tam paskutiniam žingsniui. Gal būtent tos galimybės susikurti lauželį
Aš anksčiau kažkaip maniau, kad aštunkojų intelekto raidai galėjo sutrukdyti tai, kad jie yra daug mažiau socialūs gyvūnai, nei primatai. Bet dabar nebesu toks tuo tikras (
https://www.google.com/search?q=octopus+social ). Nors tai galbūt ir nepaneigia to, kad jų gyvenimo būdas pakankamai individualistinis ir jų tarpusavio kooperavimosi svarba daug mažesnė. Beje, tarpusavio komunikavimas per spalvų keitimą, visai įdomiai atrodo.
Apskritai, pagalvojau, kad mūsų mokyklose įvairius dalykus dėstė labai nuobodžiai. Tarsi tyčia stengėsi, kad būtų kuo nuobodžiau. Galėjo daugiau visokių tarpdisciplinių dalykų paliesti. Kad ir daugiau padiskutuoti apie įvairių mokslų tarpusavio sąveiką. Pvz. kad ir per kokios istorijos pamokas (vietoj to, kad ištisai zulinti mokinių galvas pesimizmą keliančiais istoriniais žmonių klystkeliais).