Seianus wrote: ↑2020-12-27 22:35
Svetimas wrote: ↑2020-12-27 16:24
[...]Sakyčiau jog labai jau vienpusiški, nesubalansuoti, emociškai perkrauti ir ideologiškai angažuoti tie Eglės Gatelytės straipsniai. Pasigendu juose nešališkumo ir intelektualinio sąžiningumo.[...]
Aš tai sakyčiau normalūs, objektyvūs, intelektualiai sąžiningi ir be abejo bešališki.
O kas tau, pvz., paskutiniame jos straipsnyje užkliuvo?
Ne apie paskutinį Eglės Gatelytės straipsnį kalbėjau ir ne jis konkrečiai man atrodo keistokas. Išsakiau savo įspūdį apie apskritai mano skaitytus jos straipsnius. Jie iš esmės gana selektyviai atspindi "dešiniųjų" naratyvus, kurie ideologiškai radikalizuoja dalį "eilinių" Lietuvos žmonių, kurie mėtosi "leftistas" ir pan. etiketėmis Delfi komentaruose ar pan. Pavyzdžiui, Gatelytės straipsniai turėtų būti ideologiškai labai patrauklūs propatria.lt, alkas.lt ar Nacionalinio susivienijimo palaikytojams.
Po tavo klausimo nepasivarginau su Google Translate paskaityti „Neue Züricher Zeitung“ (NZZ) dienraštyje originalų
interviu, pagal kurį parengtas Eglės Gatelytės straipsnis.
Tiek tame originaliame interviu, tiek Eglės Gatelytės parengtame straipsnyje vėl minimi daugeliui daugybę kartų jau girdėti naratyvai.
Pavyzdžiui, jog pagal hiperradikalų kairyjį pasakojimą "baltas, heteroseksualus vyras" yra tarsi tapęs "naujuoju blogio įsikūnijimu
par excellence". Taip pat naratyvas, jog hiperradikali kairė nori "equality of results" ar "equality of outcome" (E. Gatelytė kažkodėl išvertė į "rezultatų lygiateisiškumą"). Eilinį kartą minimi kažkokie Vakarų universitetus ideologiškai užvaldę neo marksistai, anot kurių, "yra tik prispaudėjai ir prispaustieji, taigi – galios santykiai. Tačiau, kitaip nei marksizme, vietą priespaudos hierarchijoje lemia ne socialinė padėtis, o priklausymas kokiai nors grupei". Ir kartu stebimasi "kodėl tiek daug žmonių ramiai priima tą nesąmonę? Kodėl nesipriešinama tam?".
Matosi, kad pašnekovai (Ayaan Hirsi Ali ir Rene Scheu) originaliame NZZ interviu naudoja aukščiau minėtus (dažnai JAV "dešiniųjų" minimus) naratyvus. Tačiau, kiek supratau iš viso interviu konteksto, pašnekovų kalba iš esmės sukasi apie tam tikrus jų taip vadinamus "hiperradikalius kairiuosius". O Eglės Gatelytės straipsnyje tame interviu aptarinėjami "hiperradikalūs kairieji" taip kažkaip gan slidokai ir subtiliai apsibendrina į apskritai "Vakarų" ir JAV "kairiųjų liberalų elitą", "kairiuosius" arba jos straipsnį skaitančiam "eiliniam" žmogui labai nesunku nuslįsti į tokį "apibendrinimą".
Šitoj vietoj gal vertėtų paminėti keletą akcentų/pastabų.
1-as akcentas.
Tarkim iš tikro egzistuoja tie tikrieji naratyviniai "hiperradikalūs kairieji" (pavadinkim juos HK), kurie iš tikro teigia tai, ką, anot minėtų naratyvų, teigia HK ("kiekviename baltajame vyre glūdi prispaudėjas, nusikaltėlis, patriarchas" ir pan.). Ir tokie teiginiai nėra nevykusios kažkokių konkrečių žmonių kalbų interpretacijos, apibendrinimai ar "šiaudinės baidyklės".
Tai tuomet dėl teiginio, kad HK yra stipriai kažkokių ideologijų ar pan. biasinti silnapročiai, dauguma normalių sveiko proto žmonių nesiginčys.
2-as akcentas.
Ar tikrai realūs žmonės, kurie galėtų priklausyti tai "hiperradikalių kairiųjų" etikete užvadintų žmonių kategorijai, yra būtent tie HK ir kokiu laipsniu ir apimtimi juos atitinka?
Jei tas atitikimas realiai yra menkas ir nepakankamas, tai tuomet turime klaidingą naratyvinį "etikečių lipdymo" biasą (klaidingą suvokiamos tikrovės interpretaciją).
3-as akcentas:
Daug žmonių (anot vieno iš jau minėtų naratyvų) "ramiai priima" HK nesąmones ir "nesipriešina" HK ir todėl HK "Vakaruose" ženkliai įsigalėjo. O tai tarsi kelia tam tikrą grėsmę Vakarų kultūrai ir vertybėms ir todėl žmonėms reikia susitelkti ir aktyviai kovoti prieš HK, kad jie tų gerų Vakarų vertybių nesugriautų.
Jei aukščiau prie 3-o akcento išsakytas teiginys neatitinka iš tiesų tikrosios padėties ir realybės, tai vėl turime klaidingą naratyvinį biasą. Ir kartų teoriškai būtų gana neblogas motyvas minėtus naratyvus platinantiems žmonėms burtis į tam tikrą ideologiją turinčių žmonių grupę ir tą savo ideologiją toliau platinti. Ir tokiu būdu save "kalbiškai įrėminti" (kaip kad minima grėsmingos "kairiųjų rėksnių" ideologijos kontekste E. Gatelytės straipsnyje). Kad ir kaip visa tai kartu ironiškai skambėtų viso to, ką čia susakiau, kontekste.