Svetimas wrote: ↑2020-05-12 21:01
Augustas wrote: ↑2020-05-10 18:26
Tavo versija yra taiklus mitų apie krikščionybę apibendrinimas.
Nuostabu, kaip Tau pavyko tai padaryti.
Labai paprastai man pavyko padaryti.
Kiek pamenu, šitas labai paprastas ir vaikiškas klausimas "kodėl neva geras ir savo kūrinius mylintis dievas sukūrė Visatą, kurioje tiek daug visokių kančių, nelaimių ir blogio?" buvo šiame forume tavo ar tavo bendraminčių nuaiškintas į lankas. Minėtos versijos apie "blogį kaip gėrio trūkumą" ir kad dievas leidžia blogį, nes nenori riboti žmonių laisvos valios, buvo jūsų pasiūlytos. Taigi apibendrinau tavo ir tavo bendraminčių kalbas forume.
Neteisingai apibendrinai mūsų kalbas, nepakankamai įsigilinęs, ir susakei visus tradicinius mitus apie krikščionybę.
Jeigu teologai nebūtų nuaiškinę šito klausimo į lankas, tai greičiausiai ir būtumėt pateikę normalų, suprantamą ir korektišką paaiškinimą.
O kokio paaiškinimo tikėjaisi? Aš, kiek pamenu, jau tada rašiau, kad blogis yra antiracionalus dalykas, t.y., visiškai nelogiškas kenkimas pirmiausia sau, neturintis jokio racionalaus pagrindo. Tai kokį dar paaiškinimą laikytum normaliu, suprantamu ir korektišku?
Ir, matau šitų dalykų tam tikras istorines sąsajas su tuo, ką esu girdėjęs apie tai. Kodėl ir kokiu tikslu, tavo manymu, Augustinas sugalvojo ir kalbėjo apie "blogio kaip gėrio trūkumo" ir "blogio egzistencijos dėl laisvos valios" idėjas?
Jis norėjo pasakyti, kad blogis nėra absoliutus dalykas, kad jį įmanoma nugalėti.
Man daug labiau patinka sąžiningi "intuityvieji tikintieji", o ne "teologai tikintieji" su savo keistais išsivartymais nuo paprastų klausimų. Kurie tiesiai šviesiai pasako, jei ko iš savo tikėjimo nežino ar mato prieštaravimus. Ir bando vadovautis auksine taisykle, kurios reikšmę, pavyzdžiui, net Jėzus savo Kalno pamoksle akcentavo (mano teologijomis nesuterštam protui, tai atrodo esminė Kalno pamokslo vieta). Ir kurios pagalba su sveika nuovoka ir empatija galima nesunkiai padengti didžiąją dalį moralės. O visokie aukščiau minėti teologai nuaiškintojai šalia jų atrodo kaip kokie grybai, miglų skleidėjai, vartymosi iš gaidžio čempionai ir pan.
Tai visą moralę galima padengti su sveika nuovoka ir empatija. Net Dekalogas kaip toks tam nereikalingas. Aukso taisyklė yra vienas iš būdų, kaip apibendrinti tai, ką sako sveika nuovoka ir empatija, ir niekas daugiau ji nėra.
Augustas wrote: ↑2020-05-10 18:26
O teologams rūpėjo apginti idėją, kad blogis yra neabsoliutus, kaip ir iš tikrųjų yra tikrovėje, ir kad blogį įmanoma nugalėti, ir kad blogis jau pralaimėjo prieš Jėzų.
O tai kas galėjo būti, anot tavęs, tarp svarstytinų kandidatų į aboliutų blogį? Kuo ta idėja apie blogio neabsoliutumą tokia svarbi, kad ją teologams "rūpėjo apginti"?
Kiek pamenu iš istorijos, tuo metu buvo tam tikras dualizmas (su variacijomis) - geros dievybės ir blogos dievybės, kurios buvo lygiavertės tarpusavyje ir kovojo vienos su kitomis. Pats šv.Augustinas Hiponietis prieš atsivertimą į krikščionybę buvo vienos tokios dualistinės manichėjų sektos narys. Todėl po atsivertimo jam ypač rūpėjo parodyti, kad jo buvę šalininkai klysta.
O tai, kad blogis neabsoliutus, suteikia žmonėms pagrįstą tikėjimą, kad jį įmanoma nugalėti. Tai ir yra svarbiausia krikščionybės žinia, dėl kurios ji paplito, ir dabar išsilaiko.
Ir kaip tu gali nugalėti, pavyzdžiui, ligas, kurioms nebuvo rasta vaistų, Žemės susidūrimą su kokiu asteroidu, ugnikalnio išsiveržimą ar panašias katastrofas?
Vaistų atkakliai ieškosiu toliau, kol rasiu. Asteroidą susprogdinsiu (yra dabar galingų raketų, kurios tą asteroidą suskaldytų į smulkius gabalėlius), ugnikalnio išsiveržimus numatysiu iš anksto, pasinaudodamas specialia aparatūra, ir kai jis padės veržtis, manęs ir kitų žmonių jau pavojingoje teritorijoje nebus.
Esmė yra pats principas, kad blogį aš galiu vienaip ar kitaip nugalėti.
Augustas wrote: ↑2020-05-10 18:26
Principas "Dievas suteikė žmogui laisvą pasirinkimą" yra jau Senajame Testamente, ir Jėzus jį patvirtino. O į klausimą, kodėl blogis, teisingas atsakymas yra toks: "Aš nežinau". O žmogaus laisva valia visai nėra paaiškinimas, kodėl žmogus renkasi gadinti gėrį, nes laisva valia yra geras gero ir mylinčio Dievo sukurtas dalykas, kaip ir (multi)Visata, ir visa materija.
Biblijoje gan nemažai visokių eklektiškų teiginių prirašyta, kuriuos galima įvairiai interpretuoti. Ar gali pagrįsti, jog buvo kažkokios reikšmingesnės teologų kalbos apie tai iki Augustino?
Pvz., Ireniejus Lionietis, kuris gyveno iki Augustino:
https://www.magnificat.lt/sv-ireniejus-lionietis/