Pasirinkimo egzistavimas

Kuklūs bandymai atsakyti į amžinus klausimus laikiname pasaulyje.
User avatar
Svetimas
senbuvis
Posts: 4718
Joined: 2004-05-25 19:04
Location: Vilnius

2007-06-18 22:34

Liucipher wrote:Turėjau omeny kaip galima įrodyti idėjos egzistavimą? Tai juk ne kėdė ir ne akmuo, kuriuos gali atnešti ar nufotografuoti.
Įdėją pakankamai tiksliai ir aiškiai konceptualizavus subjektai gali pripažinti, kad toks apibūdinimas atitinka jų patirtį. Manau, kad tai būtų visai neblogas idėjos pagrindimas. Dar kartą atgaminęs mintyse diskusiją niekur nerandu, kad mes laivą valią būtumėm bent kiek aiškiau apibūdinę. Manau, kad tai svarbu, jeigu mes nenorime šio termino supainioti su kitais visiškai su tuo nesusijusiais paprastais ir aiškiais reiškiniais arba siekiame išvengti painiavos. Man regis, kad ta laisvą valia yra tiek nekonkreti ir išplaukus sąvoka, kad jos kaip kokio dievo sąvokos mums neišeina pačiupti už kupros. Ar gali trumpai ir aiškiai apibūdinti kaip tu supranti tą laisvą valią?
Liucipher wrote:
Svetimas wrote:O kas liečia įprastinį įrodymą, tai tu pats galimą laisvos valios įrodymą labai puikiai įvardinai:
Liucipher wrote:Sėkmingas argumentas būtų įrodymas kad aplinkybių verčiamas elgtis vienaip aš vis tik pasielgiu priešingai.
Gal tau netyčia pavyktų pateikti kokį korektišką pavyzdį šiuo klausimu?
Ant stalo yra dvi kaladėlės: žalia ir raudona. Žmogus vieną iš jų pasirenka. Kuo šis pasirinkimas ne laisvas? Jeigu reikia pavyzdžių su vienaip vertusiomis, bet taip ir neprivertusiomis elgtis aplinkybėmis, tai tiktų visi atvejai, kad žmogus pasielgia priešingai, kuriam nors savo instinktui, pvz., savižudybė.
Ir kaip visa tai parodo laisvą valią? Tarkime žmogus vieną kurią kaladėlę pasirenka. Na ir kas iš to? Tą gali padaryti ir kokia beždžionė. Dar prieš žmogui pasirenkant, mes sugebame numatyti (kas irgi vyksta automatiškai) skirtingus galimus variantus, bet tai dar nereiškia, kad žmogus pasirinko nedeterminuotai.
Dėl savižudybės. Žmogaus savižudybę lemia daugelis dalykų. Kodėl tau atrodo, kad išlikimo instinktas čia turėtų būti neperžengiamas veiksnys?
Liucipher wrote:
Svetimas wrote:Ir kurioje vietoje čia atsiskleidžia laisvos valios būtinumas?
O kam yra būtina laisva valia? Nelabai supratau klausimo. Mes juk kalbame ar yra laisva valia, ar nėra. Būtina ar ne ji ne taip šiuo atveju ir svarbu. Juk nereiškia, kad jei dalykas yra būtinas kažkam, jis pradeda nuo to egzistuot.
Jei žiūrėsime nuo pradžių, tai tu laisvos valios egzistenciją grindei teise (atseit jei valios laisvės nėra, tai teisė beprasmė). Tačiau egzistencijos tikrumo klausimuose tokie tavo pabūkštavimai, kad galimai nukentės senasis teisės supratimas, nėra argumentas. Aš galėjau iš tavęs pigiai pasijuokti, kad laisvos valios reikalingumas teisės aksiomatikai dar nerodo jos egzistencijos ir tuom šį klausimą pabaigti. Vietoj to aš badžiau tave nuraminti ir paaiškinti, kad valios laisvės nebuvimas teisei nėra jokia kliūtis. Nežinau ar pavyko.
Liucipher wrote:
Svetimas wrote:Kodėl reikėtų atmesti galimybę, kad pagal situacinę informaciją smegenyse automatiškai formuojasi įvairūs elgesio scenarijai ir realizuojasi tas, kuris labiausiai tiko pagal smegenų sandarą ir jų sužadinimą.
O kodėl reiktų atmest šią Tavo pateiktą galimybę tik be žodžio automatiškai?
Manau, kad tas žodis patikslina minėto reiškinio nupasakojimą, t.y. kad elgesys yra situacinis ir determinuotas. Kaip tu tą išsireiškimą vertinsi, tai čia jau tavo asmeninis reikalas.
Liucipher wrote:
Svetimas wrote:Sprendimas gimė Petro galvoje, o ne Jono. Jei sprendimas gimęs Petro galvoje iššaukė negerus padarinius, kodėl mes turėtumėm į tai nereaguoti?
Turime, bet prieš tai turime įsitikinti, ar galėjo Petras taip nesielgti kaip pasielgė, jeigu jus yra automatas aišku, kad negalėjo. Juk neteisiame nugriuvusio stogo, kad jis nugriuvo ir užmušė žmones, o teisiame tą, kuris kaltas dėl to stogo nugriuvimo (aišku jei tai nėra kokia nenumatyta gamtinė katastrofa).
Stogų neteisiame, nes tai neturi jokios įtakos stogų elgesiui. Tuo tarpu Petras yra automatas, kurio elgesį determinuoja, automatiškai veikia, riboja tam tikros elgesio nuostatos visuomenėje. Todėl Petrą galime teisti, kad tos nuostatos ir toliau egzistuotų bei tam tikru būdu įtakotų tokių kaip Petras elgesį.
Beje, tam tikras primityvus bausmės taikymas nėra svetimas ir aukštesnių bendruomeninių gyvūnų tarpe.
Liucipher wrote:
Svetimas wrote:Turime programą, kuri priklausomai nuo to, kokius parametrus gauna ir kaip yra vykdoma, sugeba pagal tam tikras taisykles keisti, "perrašinėti" save pačią (taisyklių pagal kurias ji save pačią keičia/perrašinėja, ji pakeisti negali). Taigi klausimas: ar tokia programa yra deterministinė? Ar turi laisvą valią? Atsakymą prašau pagrįsti.
Taip, ji yra deterministinė. Bet šiame aprašyme nieko nekalbama ar programa gali daryti sprendimus visai nesusijusios su jos funkcijomis ar tikslais ( Mano pateiktame pavyzdyje žmogui tos kaladėlės nei būtinos nei reikalingos). Be to, žmogus mano manymu laužo tas taisykles, kurių Tavo paminėta programa negali laužyti - aš turiu omeny instinktus, nebent Tu prieštarautum, sakydamas, kad žmogus niekada negali pasielgti prieš savo instinktus.
O kuo šiame klausime svarbios programos funkcijos ir tikslai? Tavo žiniai yra ir tokių "programų", kurios konkrečiai apibrėžtų funkcijų ir tikslų neturi, nes yra paremtos abstrakčiais veikimo principais (neuroniniai tinklai pavyzdžiui). Ką į tai pasakysi?
Ir beje, kodėl manai, kad žmogus jokio stimulo tame pavyzdyje su kaladėlėmis neturi? Ar be stimulo rinktis, jis apskritai rinktųsi?
Kas dėl instinktų, tai net gyvūnai vienus instinktus laužo kitų instinktų pagalba.
Liucipher wrote:
Svetimas wrote:Mano galva, nesi laisvas. Kaip tavo smegenys suveiks - taip ir bus.
O man atrodo aš esu laisvas. Galime atlikti eksperimentą parduotuvėje. :).
O.K. Bet pirma sutarkime, kokiu eksperimento baigties atveju, mes galėtumėm padaryti išvadą, kad laiva valia neegzistuoja?
Liucipher wrote:
Svetimas wrote:Pasakymas "nusprendžiau užsisakyti", niekaip nerodo laisvos valios ir mano smegenims labai patogu jį generuoti.
Kitaip sakant, laisva valia arba jos iliuzija yra patogesnė bendravimui, komunikacijai. Belieka sugalvot kuo ta iliuzija, jei tai iliuzija, yra bloga ar kenksminga, jeigu niekuo, tai nematau rimtų priežasčių kovot dėl determinizmo įtvirtinimo.
Nusibodo kartotis. Kenksminga gali būti tuo, kad kai žmogui atrodo, jog jis renkasi laisva valia, nors taip iš tikro nėra, rečiau įsijungia stimulas racionaliau apgalvoti savo elgesį. Žmogus tuomet dažniau elgiasi skubotai ir iracionaliai, darosi labiau priklausomas nuo emocijų, įvairių nesąmoningų stimulų ir pan. Pavyzdžiui supykusiam žmogui netikėtai toptelėjęs į galvą supratimas, kad jis tuo metu pyksta, tą jo pyktį automatiškai numalšina ir paskatina elgtis racionaliau. Žmogui, kuris galvoja, kad jo elgesys determinuotas, tokia mintis turėtų kilti daug dažniau. O įtvirtinti determinizmo ir nereikia, užtenka tik bent kiek korektiškesnio supratimo kas tai per dalykas, nes nemaža žmonių dalis jį gana iškreiptai įsivaizduoja, tarsi nuo to taptų visiškai pasyviomis ir bejėgėmis kokio teatro lėlėmis kažkieno tampomomis už virvučių. Paradoksalu, bet nesąmoningai vengdami tokio įsivaizdavimo, jie patys kai kuriose situacijose tokiomis lėlėmis nejučia ir tampa.
Liucipher wrote:
Svetimas wrote:Pakartosiu dar kartą: ta analogija aš nieko ir neįrodinėjau. Tiesiog iliustravau mintį, kur galimai darai metodinę klaidą. :)
Taigi aš jau seniai atsakiau, kad be tiesioginio potyrio mes neturime kitų priemonių kaip informaciją perduoti savo smegenims. Artesnėje ar tolimesnėje eksperimento stadijoje bus tiesioginis patyrimas. Na, neišeina mums prijungt prie kompiuterio savo smegenų tiesioginiais laidais.
O aš tau jau anksčiau atsakiau, kad nors galutinėje stadijoje mes irgi galime kažkur klysti, tačiau papildomų priemonių pagalba mes patikriname pirminio patyrimo klaidingumą. O tai jau šioks toks žingsnis į priekį.
Liucipher wrote:
Svetimas wrote:Lygiai taip pat mes galime savęs paklausti, kodėl mes regime tą optinę iliuziją, kurią aš anksčiau demonstravau.
Vienok ta optinė iliuzija nelydi mus visuose mūsų regėjimo atvejuose, kai kur žiū ir gerai pamatom :) O laisvos valios idėja kaip ir nuolatinė mūsų palydovė.
Kad ne. Laisvos valios idėja nėra nuolatinė palydovė tiems, kurie skeptiškai vertina laisvą valią. :)
Liucipher wrote:
Svetimas wrote:Kodėl manai, kad smegenys gaišta laiką ir energiją laisvos valios iliuzijos kūrimui? Gal jos kaip tik taip taupo savo energiją ir laiką. Pvz.: kai turi laisvos valios iliuziją, nebereikia papildomai galvoti ir gilintis, kas įtakoja/o tave, tavo mąstymą. Elgiesi "kaip nusprendei" ir viskas. O kodėl taip "nusprendei", nebesigilini.
Tikrai, vadinasi ta iliuzija netgi naudinga, ir gal būt net atsirado ilgos evoliucijos kelyje, nes nemanau, kad šia iliuziją turi varliagyviai ar ropliai. Taigi gal neverta jos ir išguit iš mūsų gyvenimo. Net nežinau kas kartais geriau ar iliuzijos ar iliuzijų neturėjimas. Gal priklauso nuo konkretaus atvejo.
Aš tame naudos nematau. Aš jau geriau pripažinsiu galimybę, kad tokia iliuzija egzistuoja, su viltim, kad galbūt tai padės mano smegenims tą iliuziją pagal situaciją protingiau įjungti/išjungti, nei ją atkakliai neigti ir šito galimo bonuso neturėti.
Liucipher wrote:
Svetimas wrote:Nelabai supratau tavo pageidavimo. Sukelti kokius konkrečiai mąstymo pokyčius? Norimus kam? Tau ar tam, kuris sukėlinės?
Eksperimentatoriui, be abejo. Pvz. ar galėtų padirginęs smegenis toks eksperimentatorius įteigt norą karštos Jacobs kavos puodeliui. Jei toks eksperimentas pavyktų, be abejo apie jokią laisvą valią nebeliktų nė kalbos.
Hmm... O gal tai jau ir įmanoma. Nežinau.
Liucipher wrote:
Svetimas wrote:O šiaip, kad materiali tavo smegenų būsena turi įtakos tavo mąstymui ir pats tikriausiai žinai krūvas pavyzdžių, tik gal per daug apie tai nesusimąstai. Hormonų, narkotikų, fizinio dirginimo, sužalojimų įtaka ir t.t.
Tikrai taip. Ir kartais aš net darau sprendimus atsižvelgdamas į tas būsenas.
O į tas būsenas atsižvelgi dėl kažkokios priežasties ar "iš lempos"?
Liucipher wrote:
Svetimas wrote:Net ir galvodamas, kad laisva valia neegzistuoja, gali nesijausti bejėgiu fatalistu ir laikytis savo minėto moto.
Bet tada tas moto neteisingas. Teisingas moto tada skambėtų taip: aplinkybės yra tavo gyvenimo kalvis. Bet didžiausią determinizmo bėdą aš matau ne tame, o tame kad jau ir taip dažnai kaltiname aplinkybes dėl to kad ko nors nepadarėme, tai determinizmui įsigalėjus savo tinginystę ( kartais) galėtume pateisinti dar labiau.
Nesusijusi išvada. Kas žmogui pripažįstančiam, kad jį visiškai įtakoja pačios įvairiausios aplinkybės, trukdo jas pastebėti ir bandyti vengti jų neigiamo įtakojimo? Aš manyčiau, kad žmogui, kuris neigia aplinkybių įtaką savo elgesiui, kaip tik sunkiau jas pastebėti, įvertinti ar matyti būdus, kaip jų įtakos vengti.
Liucipher wrote:
Svetimas wrote:Katkartėm toptelėjusi mintis, jog tave kažkas įtakoja, padeda susimąstyti, kas ir kaip tave įtakoja ir išvengti jei įmanoma nepageidaujamos įtakos, iš to pasimokyti, padaryti geresnį sprendimą ir pan.
O argi aš gyniau poziciją, kada žmogus mano, kad jo niekas neįtakoja? Tikrai ne. Aš niekur ir niekada nesakiau, kad visi mūsų sprendimai laisvi ar elgesys laisvas.
Svetimas wrote:Įsitikinusiam laisva valia, tokia mintis toptels daug rečiau, nes jis jausis super duper savarankiškas, ir minėto bonuso neturės.
Kad ne. Tik kvailys gali ignoruoti lietų, o nekvailas supras kad sušlapt jam visai nenaudinga ir laisvai pasirinks vieną ar kitą priemonę lietui išvengt.
Nematau čia nieko, kas neigtų determinizmą.
Liucipher wrote:
Svetimas wrote:O kodėl mes turėtumėm atmesti prielaidą, kad gilesnį veiksmų apgalvojimą mūsų smegenys pagal situaciją pačios "įjungia" ir pačios automatiškai vykdo?
Man ta prielaida neatrodo racionali. Žiūrėkim - yra konkreti aplinkybė šaltas oras. Jeigu ši aplinkybė nulemia smegenys sureaguoja ir priverčia rankas apsivilkti megztinį, viskas. Jeigu ši aplinkybė nepakankama, megztinio neapsivelkame.
Kam tos abejonės reikalingos?
Gali būti, kad abejonės reikalingos gilesniam, racionalesniam situacijos apmąstymui, nes leidžia įvairiapusiškiau įvertinti daugiau situacijos aspektų. Toks gilesnis situacijos apmąstymas neprieštarauja automatiniam ir determinuotam smegenų veikimui.
Apostatas
senbuvis
Posts: 3056
Joined: 2005-03-07 17:43

2007-06-20 06:03

Ką gi, perskaitęs paskutinius iliustratyvius pavyzdžius, įsitikinau, kad teisei laisvos valios idėja tikrai nereikalinga ir apskritai aš gyniau neteisingą poziciją - laisvos valios nėra, o mes esame tiesiog marionetės, valdomos aplinkybių.
Sagittarius
pradedantis
Posts: 210
Joined: 2006-02-13 16:26

2007-06-20 08:39

Liucipher wrote:Ką gi, perskaitęs paskutinius iliustratyvius pavyzdžius, įsitikinau, kad teisei laisvos valios idėja tikrai nereikalinga ir apskritai aš gyniau neteisingą poziciją - laisvos valios nėra, o mes esame tiesiog marionetės, valdomos aplinkybių.
tipo lėlių teatras? Gal, kaip kam patinka. Betgi tai labai geras argumentas atsakomybei išvengti- nieko gi negalima padaryti, jokio pasirinkimo nebuvo, viską nulėmė aplinkybės, aš visiskai nekaltas 8) eilinis ateistų bajeris.
User avatar
Akela
senbuvis
Posts: 2549
Joined: 2006-01-08 23:00

2007-06-20 11:04

Sagittarius wrote:tipo lėlių teatras? Gal, kaip kam patinka. Betgi tai labai geras argumentas atsakomybei išvengti- nieko gi negalima padaryti, jokio pasirinkimo nebuvo, viską nulėmė aplinkybės, aš visiskai nekaltas 8) eilinis ateistų bajeris.
Sakai "eilinis ateistu bajeris". Negi negirdejai megstamo tikinchiuju posakio, kad "viskas Dievo valioje"? :wink:
7x
senbuvis
Posts: 1822
Joined: 2004-07-16 21:43

2007-06-20 11:07

Liucipher wrote:Ką gi, perskaitęs paskutinius iliustratyvius pavyzdžius, įsitikinau, kad teisei laisvos valios idėja tikrai nereikalinga ir apskritai aš gyniau neteisingą poziciją - laisvos valios nėra, o mes esame tiesiog marionetės, valdomos aplinkybių.
Svetimas wrote:O įtvirtinti determinizmo ir nereikia, užtenka tik bent kiek korektiškesnio supratimo kas tai per dalykas, nes nemaža žmonių dalis jį gana iškreiptai įsivaizduoja, tarsi nuo to taptų visiškai pasyviomis ir bejėgėmis kokio teatro lėlėmis kažkieno tampomomis už virvučių.
Sagittarius wrote: Betgi tai labai geras argumentas atsakomybei išvengti- nieko gi negalima padaryti, jokio pasirinkimo nebuvo, viską nulėmė aplinkybės, aš visiskai nekaltas Cool eilinis ateistų bajeris.
Svetimas wrote: Tuo tarpu Petras yra automatas, kurio elgesį determinuoja, automatiškai veikia, riboja tam tikros elgesio nuostatos visuomenėje. Todėl Petrą galime teisti, kad tos nuostatos ir toliau egzistuotų bei tam tikru būdu įtakotų tokių kaip Petras elgesį.
Beje, tam tikras primityvus bausmės taikymas nėra svetimas ir aukštesnių bendruomeninių gyvūnų tarpe.
Abu ką tik parodėt, koks aukštas pas jus diskutavimo lygis. Nesugeba perskaityti posto, esančio jiems tiesiai prieš akis...
Apostatas
senbuvis
Posts: 3056
Joined: 2005-03-07 17:43

2007-06-20 13:28

7x wrote:Abu ką tik parodėt, koks aukštas pas jus diskutavimo lygis. Nesugeba perskaityti posto, esančio jiems tiesiai prieš akis...
Ir kas kad Svetimas parašė, kad žmonės nėra tokios lėlės? Argi nuo to jog Svetimas taip parašė, jos tokiomis automatiškai netampa? Perskaičiau aš ta jo teiginį, bet su juo nesutinku.
Beje, apie paties diskutavimo lygį irgi būtų galima susidaryt geresnę nuomonę, jei mažiau oftopintum.
Vilius
emeritas
Posts: 6521
Joined: 2004-04-19 12:28

2007-06-20 14:04

Svetimas wrote:Mano galva, nesi laisvas. Kaip tavo smegenys suveiks - taip ir bus.
Galima pamanyti, kad tose smegenyse gyvena "kazkas kitas", kuris gali buti arba nebuti priklausomas nuo smegenu veiklos..
Beje, tavo sakinys igauna labai idomia prasme, jei padeti lygybes zenkla tarp "tu" ir "smegenys" ;)
Apostatas
senbuvis
Posts: 3056
Joined: 2005-03-07 17:43

2007-06-20 14:24

Svetimas , ko gero, išskiria dvi smegenų funkcijas: pasąmonę, kurioje sprendimas yra priimamas arba tiksliau kuri sureaguoja į aplinkybes ar sąlygas ir, sąmonę, kuri patiria savarankiško sprendimo iliuziją. Nors tiksliau reikėtų jo paties klaust.
User avatar
Svetimas
senbuvis
Posts: 4718
Joined: 2004-05-25 19:04
Location: Vilnius

2007-09-12 10:19

liocikas wrote:
Svetimas wrote:Mano galva, nesi laisvas. Kaip tavo smegenys suveiks - taip ir bus.
Galima pamanyti, kad tose smegenyse gyvena "kazkas kitas", kuris gali buti arba nebuti priklausomas nuo smegenu veiklos..
Beje, tavo sakinys igauna labai idomia prasme, jei padeti lygybes zenkla tarp "tu" ir "smegenys" ;)
Negyvena tavo smegenyse joks "kitas", kuris gali būti arba nebūti priklausomas nuo smegenų veiklos. Taip, tu ir esi tavo smegenys, tiksliau, jų veikla.
Pagrindinė mano mintis šioje temoje buvo ta, kad visa mūsų veika (įskaitant mūsų pasirinkimus, sprendimus), kuri mums patiems labai įtikinamai atrodo savarankiška, gali būti iš esmės determinuota ir aš nematau jokių realių faktų prieštaraujančių tokiam požiūriui.
Apostatas
senbuvis
Posts: 3056
Joined: 2005-03-07 17:43

2007-09-12 10:43

Svetimas wrote:Pagrindinė mano mintis šioje temoje buvo ta, kad visa mūsų veika (įskaitant mūsų pasirinkimus, sprendimus), kuri mums patiems labai įtikinamai atrodo savarankiška, gali būti iš esmės determinuota ir aš nematau jokių realių faktų prieštaraujančių tokiam požiūriui.
A lia vis tik suabejojai. Juk nesakai yra determinuota, o sakai gali būti determinuota. :)
mingis
pradedantis
Posts: 342
Joined: 2006-10-05 08:44

2007-09-14 16:30

Liucipher rašo:
Turime programą, kuri priklausomai nuo to, kokius parametrus gauna ir kaip yra vykdoma, sugeba pagal tam tikras taisykles keisti, "perrašinėti" save pačią (taisyklių pagal kurias ji save pačią keičia/perrašinėja, ji pakeisti negali). Taigi klausimas: ar tokia programa yra deterministinė? Ar turi laisvą valią? Atsakymą prašau pagrįsti.
Programa gali būti nedeterministinė, jei ji prijungta prie aparatinio balto triukšmo generatoriaus. Jeigu kvantiniam lygy determinizmą atmetam, tai atsitiktinis bus ir tokios programos elgesys.

Kai žmogaus smegenų algoritmas priima sprendimus, sąlygotus kokių nors kriterijų (ar pasamonė, pamačiusi medį, spaudžia stabdį, ar sąmoningai pažiūrėję į termometrą velkamės megztinį), procesas kaip ir deterministinis - sprendimą nulemia situacijos atitikimas iš anksto suprogramuotiems kriterijams.

Sprendimo nedeterminuotumas galėtų būti tik kai iš anksto numatytų kriterijų nėra (reikia pasirinkti tarp raudonos ir žalios kaladėlės). Kaip tada vyksta apsisprendimas - iš tikro įdomu. Gal pasąmonė turi kokį random generatoriuką ir prireikus meta kapeiką?

Atvirkščiai kažkaip gaunasi - laisva valia kaip tik ir būtų deterministinis apgalvotas pasirinkimas. Nedeterministinis - jau sąlygotas išorinio poveikio - atsitiktinio įvykio - kokia tada čia laisva valia?
Apostatas
senbuvis
Posts: 3056
Joined: 2005-03-07 17:43

2007-09-14 22:59

mingis wrote:Gal pasąmonė turi kokį random generatoriuką ir prireikus meta kapeiką?
Vienos ar kitos kaladėlės pasirinkimas taip pat yra nulemtas, tik kartais to pasirinkimo priežastys nėra akivaizdžios taip kaip kad stabdžio pedalo nuspaudimo, pamačius į kelią išbėgusį vaiką.
mingis
pradedantis
Posts: 342
Joined: 2006-10-05 08:44

2007-09-17 09:12

Man atrodo, kad kalbant apie "laisvą apsisprendimą" nėra klausimo apie "nulėmimą". Dėl nulėmimo svarstoma temoje apie pasaulio determinuotumą. Jeigu yra neapibrėžtumo principas, tai determinuotumo nėra, ateitis nenuspėjama ir tiek.

Laisvo apsisprendimo klausimas, tikriausiai, būtų maždaug toks: ar sistema gali priimti sprendimą vidiniais resursais, ar sprendimo priėmimui reikia išorinio dirgiklio. Jei nereikia - apsisprendimas laisvas, jei sprendimą nulemia išorinis spaudimas - prievartinis, nelaisvas.
Liucipher wrote:Svetimas , ko gero, išskiria dvi smegenų funkcijas: pasąmonę, kurioje sprendimas yra priimamas arba tiksliau kuri sureaguoja į aplinkybes ar sąlygas ir, sąmonę, kuri patiria savarankiško sprendimo iliuziją. Nors tiksliau reikėtų jo paties klaust.
Abiejose dalyse sprendimai priimami savarankiškai - pasamonėje instinktyvūs, kuriems nereikia didelių svarstymų ir reikalingas greitis, sąmonėje - sudėtingi, mąstymo reikalaujantys sprendimai. Abejoti, kad protas sugeba pats nuspręsti tolygu abejoti kompiuterio procesoriaus sugebėjimui pačiam nuspręsti - procesorius įvertina sąlygas ir nieko neverčiamas priima sprendimą pagal savo algoritmą. Ar tu algoritmą ir laikai tuo išoriniu nulemiančiu veiksniu? Bet juk iš tikrųjų sprendžia ne procesorius, o būtent algoritmas, algoritmas ir yra pagrindinis veikėjas, priimantis sprendimus.
liocikas wrote: Galima pamanyti, kad tose smegenyse gyvena "kazkas kitas", kuris gali buti arba nebuti priklausomas nuo smegenu veiklos..
Beje, tavo sakinys igauna labai idomia prasme, jei padeti lygybes zenkla tarp "tu" ir "smegenys"
Taip, smegenys yra tik terpė, hardas, tai nėra "aš". "Aš" yra būtent programa, algoritmas - patirtis, išmokti sugebėjimai, moralinių normų komplektas ir visa kita - t.y., softas, tai, kas tose smegenyse "įsiūta".
Liucipher wrote:Vienos ar kitos kaladėlės pasirinkimas taip pat yra nulemtas, tik kartais to pasirinkimo priežastys nėra akivaizdžios taip kaip kad stabdžio pedalo nuspaudimo, pamačius į kelią išbėgusį vaiką.
Mane nustebino, kad būtent kaladėlės pasirinkimas, kur kaip tik, atrodytų, būtent ir reikia to "laisvo pasirinkimo", ir yra nulemiamas "išorinio" įvykio. Kai algoritmas neturi kriterijų apsisprendimui arba kriterijai "už" ir "prieš" vienas kitą atsveria, jokia loginė schema negali duoti kokio nors atsakymo. Loginių grandinių pagalba negalima gauti rezultato "bet kuris". "Press any key" - "spausk bet kurį" - "o tai ką spausti?" - tradicinė blondiniška situacija. Jeigu nebūtų išorinio "analoginio" dirgiklio, visą likusį gyvenimą taip ir praleistum prie tų kaladėlių, negalėdamas apsispręsti.

Ir atvirkščiai - kai kriterijai aiškūs, kažkokio "laisvo" apsisprendimo kaip ir nereikia - viskas sutvarkoma vidinio "procesoriaus" ir "algoritmo" pagalba - užduotį galima patikėti net ir automatui - pasąmonei: pamatei vaiką - spausk stabdį.

Laisvo apsisprendimo nereikia - prievartos iš išorės nėra. Reikia laisvo apsisprendimo - negalim apsieiti be pagalbos iš išorės...
Apostatas
senbuvis
Posts: 3056
Joined: 2005-03-07 17:43

2007-09-17 10:21

mingis wrote:Jeigu yra neapibrėžtumo principas, tai determinuotumo nėra, ateitis nenuspėjama ir tiek.
Neapibrėžtumo principas visai netrukdo determinuotumui. Neapibrėžtumo pricipas kalba apie tai, kad mums tam tikra informacija yra neprieinama, o determinuotumas kalba apie tai, kad viskas turi savo priežastis.
mingis wrote:Laisvo apsisprendimo klausimas, tikriausiai, būtų maždaug toks: ar sistema gali priimti sprendimą vidiniais resursais, ar sprendimo priėmimui reikia išorinio dirgiklio. Jei nereikia - apsisprendimas laisvas, jei sprendimą nulemia išorinis spaudimas - prievartinis, nelaisvas.
Nesutinku, determinuotumas bus bet kuriuo atveju nesvarbu kokios priežastys vidinės ar išorines bus lemiančios tą ar kitą veiksmą, poelgį ar procesą.
mingis wrote:Laisvo apsisprendimo nereikia - prievartos iš išorės nėra. Reikia laisvo apsisprendimo - negalim apsieiti be pagalbos iš išorės...
Taip ir nesupratau, ar įsitikinote, kad kaladėlių atvejis yra deterministinis, ar ne?
mingis
pradedantis
Posts: 342
Joined: 2006-10-05 08:44

2007-09-17 12:27

Liucipher wrote:Neapibrėžtumo principas visai netrukdo determinuotumui. Neapibrėžtumo pricipas kalba apie tai, kad mums tam tikra informacija yra neprieinama, o determinuotumas kalba apie tai, kad viskas turi savo priežastis.
Tai, kad viskas turi savo priežastis, dar nėra determinuotumas. Gal priežastingumas? Priežastingumas nukreiptas į praeitį - viskas, kas yra dabar, turi savo priežastis praeityje.

Determinuotumas gi kalba apie ateitį, jis yra teigimas, kad žinodami visus sistemos parametrus šiuo metu, galime numatyti, kokia bus sistemos būsena ateityje. Neapibrėžtumo principas būtent ir teigia, kad visų sistemos parametrų žinoti negalima. Reiškia, ateitis gali būti įvairi ir tik atsitiktinai atsitinka kuris nors iš galimų ateities variantų. Tai yra, dabartis yra praeities priežasčių pasekmė, bet ne vienintelė galima.
Liucipher wrote:Taip ir nesupratau, ar įsitikinote, kad kaladėlių atvejis yra deterministinis, ar ne?
Dėl determinizmo - atsakymas neigiamas.

Dėl laisvos valios (neprievartinio sprendimo priėmimo) - taip, atrodo būtent toks paradoksas ir turėtų būti - atsitiktinius sprendimus priima ne pačios smegenys, juos inicijuoja išorinis atsitiktinis (bet nenumatomas iš anksto) įvykis. Kai reikia atsitiktinio sprendimo, smegenys turėtų naudoti neloginę, taigi kaip ir nepriklausančią smegenims, išorinę posistemę - atsitiktinumo generatorių. Viskas susiveda ir su tuo eksperimentu apie pusės sekundės išankstinį smegenų aktyvumą prieš priimant sprendimą judinti ranką - taigi to random generatoriaus aktyvumas ir fiksuojamas.
Apostatas
senbuvis
Posts: 3056
Joined: 2005-03-07 17:43

2007-09-17 14:05

mingis wrote:Tai, kad viskas turi savo priežastis, dar nėra determinuotumas. Gal priežastingumas? Priežastingumas nukreiptas į praeitį - viskas, kas yra dabar, turi savo priežastis praeityje.
O kaip tai prieštarauja determinizmui. Juk priežastys ir nulemia rezultatą.
mingis wrote:Determinuotumas gi kalba apie ateitį, jis yra teigimas, kad žinodami visus sistemos parametrus šiuo metu, galime numatyti, kokia bus sistemos būsena ateityje.
Ne visai taip. Determinizmo pagrindinė idėja yra ta, kad bet koks įvykis yra nulemtas iš anksto prieš tai vykusių įvykių sekos ar susidariusių aplinkybių. Taigi pats apibrėžimas nieko nesako apie tai ar galime mes žinoti visus parametrus ar ne.
mingis wrote: Neapibrėžtumo principas būtent ir teigia, kad visų sistemos parametrų žinoti negalima.
Mums silpniems padarams žmonėms.
mingis wrote:Reiškia, ateitis gali būti įvairi ir tik atsitiktinai atsitinka kuris nors iš galimų ateities variantų. Tai yra, dabartis yra praeities priežasčių pasekmė, bet ne vienintelė galima.
Iš to, kad mes negalime žinoti visų sistemos parametrų niekaip neseka, kad ateitis gali būti įvairi. Iš tikrųjų ateitis teturi tik vieną variantą, bet dėka mūsų netobulumo, dažnai to vienintelio varianto mes nesugebame numatyti ir dėka to susidaro įspūdis apie įvykių atsitiktinumą.
mingis wrote:Dėl laisvos valios (neprievartinio sprendimo priėmimo) - taip, atrodo būtent toks paradoksas ir turėtų būti - atsitiktinius sprendimus priima ne pačios smegenys, juos inicijuoja išorinis atsitiktinis (bet nenumatomas iš anksto) įvykis. Kai reikia atsitiktinio sprendimo, smegenys turėtų naudoti neloginę, taigi kaip ir nepriklausančią smegenims, išorinę posistemę - atsitiktinumo generatorių. Viskas susiveda ir su tuo eksperimentu apie pusės sekundės išankstinį smegenų aktyvumą prieš priimant sprendimą judinti ranką - taigi to random generatoriaus aktyvumas ir fiksuojamas.
O aš manau, kad viskas daug paprasčiau: kaladėlę mes pasirenkame tą ir tik tą, kuria mums buvo lemta pasirinkti prieš tai vykusios įvykių grandinės. Tai, kad mums mūsų pačių pasirinkimas atrodo esąs atsitiktinis tik parodo, kad mes nežinome priežasčių, lėmusių mūsų pasirinkimą, bet tai visai nerodo, kad tų priežasčių nėra. Labai nuodugni analizė, kuri galbūt praktiškai ir neįvykdoma, atskleistų mums tas galbūt giliai pasąmonėje glūdinčias priežastis, kurios ir lėmė mūsų pasirinkimą.
RB
senbuvis
Posts: 5793
Joined: 2004-05-18 13:16

2007-09-17 15:34

Liucipher wrote:
mingis wrote: Neapibrėžtumo principas būtent ir teigia, kad visų sistemos parametrų žinoti negalima.
Mums silpniems padarams žmonėms.
Ne. Negalima apskritai.
Srovė
skeptikas
Posts: 897
Joined: 2005-09-08 12:45

2007-09-17 17:32

RB wrote:
Liucipher wrote:
mingis wrote: Neapibrėžtumo principas būtent ir teigia, kad visų sistemos parametrų žinoti negalima.
Mums silpniems padarams žmonėms.
Ne. Negalima apskritai.
Atleiskite, pajuokausiu:

Tuo, abu pastarieji ponai, teigiate, kad dievas yra. O ką dar be žmogaus galima "apdovanoti" žinojimu, jei ne viešpatį mūsų?

Žinoma, jūs jau pamiršote, kokią versiją anksčiau buvau iškėlęs...
Post Reply