Pastebėjau, kad pokalbiai apie psichologines žmonių savybes dažnai pasisuka link klausimo, ar aptariama savybė yra įgimta ("nature"), ar įgyta vėliau ("nurture").
Ką patys manote šiuo klausimu? Tarkim, kalbant apie intelektą - kaip manote, ar jis nulemtas genetiškai, ar gali būti išmoktas per tinkamą edukaciją ir auklėjimą? O kaip dėl pvz. religingumo/politinių pažiūrų/muzikalumo/seksualinės orientacijos/kt. savybių - kiek įgimtos ir kiek įgytos yra jos?
Nature vs. Nurture
Na, aš manau, kad nereikėtų supriešinti šių dalykų. Mano nuomone, psichinės savybės dažniausiai būna įgimtos, o jei tiksliau, tai įgimtos būna tų savybių užuomazgos, kurios paskui būna edukacinėmis ir auklėjimo priemonėmis išvystomos arba neišvystomos.Pvz., intelektas žmonėms yra įgimtas, tačiau, jei žmogus jo nevystys, tai ir liks žemo lygio.
P.S. Bet šiaip tema labai gera.
P.S. Bet šiaip tema labai gera.
Bendras pasaulio IQ koeficientas kasmet auga, tačiau išskirtinai paėmus islamo šalis arba atsiskyrusias gyvenvietes, amplitudė leidžiasi žemyn. Ten vis dar gyvuoja tradicijos tuokinti pusbrolius su puseserėmis. Genetiškai intelektas gali būti 'sužalotas' dėl kraujomaišos, didelė rizika susilaukti nesveiko naujagimio. Žydai (kurie save laiko 'išrinktąja tauta') atkreipė dėmesį į šią problemą, todel pas juos dabar yra gana dažnas reiškinys, prieš tuokiantis atlikti genetinius tyrimus.
Intelektas ir žinios yra tiesiogiai proporcingos. Norint žinoti,suprasti ir gebėti spręsti užduotis, privalu išmokti pagrindus (nekalbu apie genijus, tai - kita tema).
Manau šiuo klausimu, kad jei būtų kokių „tinkamos edukacijos ir auklėjimo“ tyrimų su šimpanzėmis, vilkais, omarais, silkėmis ir kolorado vabalais, po kurių jie pasiektų ~IQ 100 žmogaus intelekto lygį, tai šis klausimas man nekeltų juoko ir būtų gana gal įdomus. Bet kad nėra ir turbūt nebus, tai akivaizdu, jog intelektas nulemtas genetiškai ir tinkama edukacija su auklėjimu geriausiu atveju padeda jį kažkiek išlavinti genų nulemtose ribose, panašiai, kaip fizinės treniruotės genetiškai nulemtiems raumenims.
Tik čia kažkokia klaidinga dilema, yra dar eilė faktorių be genų ir auklėjimo.
Tai čia manau priklauso nuo savybių. Religingumas, politinės pažiūros ir seksualinė orientacija yra gana skirtingi dalykai.O kaip dėl pvz. religingumo/politinių pažiūrų/muzikalumo/seksualinės orientacijos/kt. savybių - kiek įgimtos ir kiek įgytos yra jos?
Labai įdomu. Gal gali paaiškinti, kaip tai išvis įmanoma? (Kiek suprantu sakydamas IQ koeficientas turi omenyje intelekto koeficientą (IQ) o ne kažkokį intelekto koeficiento koeficientą).Starman wrote: Bendras pasaulio IQ koeficientas kasmet auga
Manau maksimalus konkretaus zmogaus intelektas yra igimtas, taciau ji galima "sugadinti" auklejimu (iskaitant bloga mityba, galvos traumas ir t.t.)
Reiktu ziureti dvyniu tyrimus kiekvienu is klausimu. Paemus pvz seksualine orientacija, tai kazkur 20% geju identisku dvyniu irgi yra gejai, tai iseina, kad 20% atveju tai igimta, 80% - igyta.
Dar viena gana įdomi video prezentacija, paliečianti Nature vs Nurture tematiką How the Wiring of Our Brains Shapes Who We Are - with Kevin Mitchell.
Brain development klausimai, kodėl ir kaip skiriasi vienos ląstelės dvyniai ir pan.
Taip pat klausimai/atsakymai Q&A: How the Wiring of Our Brains Shapes Who We Are - with Kevin Mitchell.
Brain development klausimai, kodėl ir kaip skiriasi vienos ląstelės dvyniai ir pan.
Taip pat klausimai/atsakymai Q&A: How the Wiring of Our Brains Shapes Who We Are - with Kevin Mitchell.
- įgimtos yra fizinės sąvybės, sakykim šimpanzė yra šimpanzė dėl įgimtų sąvybių, o žmogus yra žmogus irgi dėl įgimtų sąvybių.
- galima šimpanzę treniruoti fiziniais pratimais ir gerai maitinti, tada šimpanzė igys pagerintų igytų fizinių savybių.
- galima žmogų ištremti į Sibirą, neduoti valgyti, versti kirsti mišką, tada žmogus bus sulaužytas, iškankintas, bet bus žmogus.
- galima šimpanzę treniruoti fiziniais pratimais ir gerai maitinti, tada šimpanzė igys pagerintų igytų fizinių savybių.
- galima žmogų ištremti į Sibirą, neduoti valgyti, versti kirsti mišką, tada žmogus bus sulaužytas, iškankintas, bet bus žmogus.
Bet lygiai taip pat atvirkštinis eksperimentas – pvz., vilkų auklėti vaikai, nepaisant savo genų, nepasiekia ne tik vidutinio, bet ir smarkiai protiškai atsilikusio žmogaus lygio.Sejanus wrote: ↑2018-09-09 19:04Manau šiuo klausimu, kad jei būtų kokių „tinkamos edukacijos ir auklėjimo“ tyrimų su šimpanzėmis, vilkais, omarais, silkėmis ir kolorado vabalais, po kurių jie pasiektų ~IQ 100 žmogaus intelekto lygį, tai šis klausimas man nekeltų juoko ir būtų gana gal įdomus. Bet kad nėra ir turbūt nebus, tai akivaizdu, jog intelektas nulemtas genetiškai ir tinkama edukacija su auklėjimu geriausiu atveju padeda jį kažkiek išlavinti genų nulemtose ribose, panašiai, kaip fizinės treniruotės genetiškai nulemtiems raumenims.
Turbūt visi suprantame ir sutinkame, kad IQ lemia ir genai, ir aplinka. Aš įsivaizduoju, kad Vilius siūlė diskutuoti apie tai, kaip konkrečiai šie veiksniai sąveikauja lemdami galutinį rezultatą.