Pavojus tapt per daug protingiems?

Visos temos, susijusios su socialiniais mokslais.
Post Reply
User avatar
Nomad
senbuvis
Posts: 5460
Joined: 2004-04-18 09:50
Location: Kaunas
Contact:

2004-05-22 14:47

Naujosios sąjungos frakcijos narės Nijolės Steiblienės požiūriu, darbo rinkoje trūksta kvalifikuotų specialistų be aukštojo išsilavinimo.

Jos asmenine nuomone, įstojančiųjų į aukštąsias universitetines mokyklas Lietuvoje skaičius nuteikia skeptiškai. Tačiau, pasak jos, tai laikinas reiškinys, studentų skaičius ateityje turėtų mažėti.
"ES standartai turės nusistovėti ir Lietuvoje. Studentų skaičius turėtų mažėti ir artėti prie ES standartų", - tvirtino G. Kirkilas
Kitokios nuomonės buvo Socialdemokratinės koalicijos frakcijos Seime seniūnė Irena Šiaulienė. Jai aukštojo mokslo diplomų siekiančiųjų skaičius neatrodė esąs per didelis. "Kuo daugiau išsilavinusių žmonių, tuo geriau", - pareiškė ji. Anot socialdemokratės, mažinti aukštąjį išsilavinimą turinčių žmonių skaičių siekianti Darbo partija, ir tai esąs "nusikaltimas".
http://www.delfi.lt/news/daily/educatio ... id=4379349
RB
senbuvis
Posts: 5793
Joined: 2004-05-18 13:16

2004-05-23 16:38

Visų pirma - ar tikrai galime dėti lygybės ženklą tarp "daugiau turinčių aukštojo mokslo baigimo diplomus" ir "daugiau išsilavinusių/protingų"? Taip, be abejo - būtų labai gražu, jei kuo daugiau gyventojų turėtų aukštąjį išsilavinimą. Bet ar Lietuvos universitetai šiuo metu realiai suteikia išsilavinimą, ar tik duoda diplomus?

1. Elementarus dalykas - studento mokymas kainuoja. Dviejų studentų mokymas kainuoja daugiau nei vieno. Deja, valstybės lėšos yra ribotos. Kuo daugiau studentų priimama - tuo mažiau lėšų skiriama kiekvienam jų. O mažiau lėšų reiškia blogesne išsilavinimo kokybę.
Ar mums reikia daug žmonių su nekokybišku aukštuoju išsilavinimu, ar vis tik geriau būtų mažiau žmonių, turinčių kokybišką aukštąjį išsilavinimą?

2. Kaip visi žinome, jei valstybė išspausdina ir paleidžia į rinką didelį kiekį pinigų, nepadengtų realiomis vertybėmis - prasideda infliacija, pinigai praranda savo vertę. Lygiai tas pats vyksta ir su mokslu. Universitetai "paleidžia į apyvartą" didžiulį kiekį žmonių, turinčių aukštojo išsilavinimo diplomus, tačiau šie diplomai "nėra padengti" - tai tik diplomai, o ne realios vertybės - žinios, kurias turėtų suteikti universitetas. Automatiškai pasireiškia infliacija - diplomai nuvertėja. Diplomas nebereiškia, kad jį turintis žmogus iš ties yra savo srities specialistas.

3. Kadangi priimama daug studentų, tame tarpe ir negabių, dėstytojai yra priversti nuleisti dėstymo lygį taip, kad suprastų didžioji studentų dalis, priversti gaišti laiką dėstydami elementarius dalykus studentams, kurie vidurinėje mokykloje nesugebėjo įsisavinti žinių ir todėl neturi reikiamo pagrindo ar tiesiog nėra pakankamai gabūs ir lėtai įsisavina universiteto kursą. Žinoma, tam gaištamas paskaitų laikas, todėl vėl gi - nukenčia paskaitų kokybė. Kritęs dėstymo lygis priverčia nuleisti ir vertinimo kartelę - dėstytojas negali reikalauti iš studentų žinoti tai, ko jis nespėjo išdėstyti paskaitose gaišdamas laiką su negabiais studentais. Tokiu būdu negabūs studentai neleidžia gabesniems kolegoms įgyti žinių.

4. Universitetai, naudodamiesi Lietuvos Respublikos Konstitucija jiems numatyta autonomija, savarankiškai ruošia programas ir nustato studentų kvotas. Paprastai tiek programos, tiek priimamų studnetų skaičius neatitinka realių rinkos poreikių. Pakankamai dažnai progamos universitetuose kuriamos taip, kad aprūpinti dėstytojus darbu, taigi - ir pajamų šaltiniu, visiškai pamirštant, kad universitetų pagrindinė paskirtis yra studentų mokymas, ir būtent studentų poreikiai turėtų būti esminis prioritetas. Todėl masiškai štampuojami niekam nereikalingas specialybes turintys diplomuoti bedarbiai. Nepamirškime, kad visa tai daroma už mūsų visų lėšas.

5. Didelis studentų skaičius reiškia dideles grupes ir didesnį grupių skaičių. Kad didelės grupės neigiamai atsiliepia išsilavinimo kokybei - akivaizdu. Kiekvienam studentui skiriama mažiau laiko ir dėmesio, dėstytojas gali tik monotoniškai padiktuoti medžiagą, o ne bendrauti su kiekvienu studentu asmeniškai. Tačiau reikia atsižvelgti į dar vieną dalyką - didelis grupių skaičius. Daugiau grupių reiškia, kad reikia daugiau dėstytojų. Deja, gerų dėstytojų Lietuvoje trūksta. Gabūs specialistai finansiškai nėra suinteresuoti likti universitetuose ir geriausiu atveju skiria jiems tik minimumą laiko, pakankamą moksliniui laipsniui išlaikyti. Yra saujelė fanatikų, dirbančių iš idealistinių paskatų. Likę dėstytojai yra nevykėliai, nesugebėję prasimušti kitur, dažnai turintys pasenusias žinias, be jokios tų žinių taikymo patirties. Prireikus pritraukti didesnį dėstytojų skaičių tai pasiekiama tik šios kategorijos gausinimo sąskaita - nes idealistų nedaugėja vien todėl, kad priimama daugiau studentų, o norint pritraukti pirmosios kategorijos atstovus reikia tam skirti daug lėšų. Deja, universitetai tokių lėšų neturi, o didėjant studentų skaičiui laisvų lėšų kiekis tik mažėja.

Taigi, manau pakankamai aišku, kad šiuo atveju neįmanoma didinti kiekybės neprarandant kokybės. Taigi, ko mums reikia - gaujos diplomuotų nemokšų ar saujelės aukštos kvalifikacijos specialistų?
User avatar
Vajezus
emeritas
Posts: 3808
Joined: 2004-04-19 11:19
Location: Vilnius
Contact:

2004-05-24 13:04

Problema ta, kad dauguma darbdaviu reikalauja, kad darbuotojas butu su aukshtuoju ishsilavinimu, net kai tai ir nera tiesiogiai reikalinga. Pats esu su tuo susidures. Kol darbdaviai nekeis savo kadru politikos, ka nors keisti aukshtojo mokslo sistemoje neatsakinga.
User avatar
Azuolas
skeptikas
Posts: 591
Joined: 2004-04-18 12:46
Location: Vilnius, Kaunas

2004-05-24 13:15

Be aukstoto issilavinimo sunkiau susirasti gerai apmokama darba.
Uzsienije, kur aukstaji issilavinima turi mazesnis procentas zmoniu, yra geriau apmokami tokie darbai kur nereikalaujama aukstosios diplomo.
RB
senbuvis
Posts: 5793
Joined: 2004-05-18 13:16

2004-05-24 15:16

Vajezus wrote:Problema ta, kad dauguma darbdaviu reikalauja, kad darbuotojas butu su aukshtuoju ishsilavinimu, net kai tai ir nera tiesiogiai reikalinga. Pats esu su tuo susidures. Kol darbdaviai nekeis savo kadru politikos, ka nors keisti aukshtojo mokslo sistemoje neatsakinga.
O pabandyk pažiūrėti iš kitos pusės. Ar tai nėra tos "aukštojo mokslo infliacijos", apie kurią aš kalbėjau, pavyzdys? Dabar situacija yra tokia, kad aukštojo mokslo diplomą, jei tik nori, gali gauti kiekvienas. Taigi, visai logiškas darbdavio požiūris kad tie, kurie vis vien nesugebėjo įgyti išsilavinimo net ir tokiomis sąlygomis - absoliutūs nevykėliai.
Taigi, turime uždarą ratą - kol aukštasis mokslas lengvai prieinamas, darbdaviai reikalauja diplomų. Kol darbdaviai reikalauja diplomų - pavojinga griežtinti aukšojo mokslo diplomo gavimo sąlygas.
Šiuo metu aukštojo mokslo diplomas nėra įrodymas, kad tu esi aukštos kvalifikacijos specialistas su puikiu išsilavinimu. Jis tik parodo, kad nesi absoliutus tinginys ir debilas.
User avatar
Vajezus
emeritas
Posts: 3808
Joined: 2004-04-19 11:19
Location: Vilnius
Contact:

2004-05-24 15:32

RB wrote: Ar tai nėra tos "aukštojo mokslo infliacijos", apie kurią aš kalbėjau, pavyzdys?
Yra. O kokia yra alternatyva aukshtajam mokslui? Truputi atitoles esu nuo tu dalyku.
RB
senbuvis
Posts: 5793
Joined: 2004-05-18 13:16

2004-05-24 16:28

Vajezus wrote:Yra. O kokia yra alternatyva aukshtajam mokslui? Truputi atitoles esu nuo tu dalyku.
Pats irgi per daug nesidomėjau alternatyvomis, tačiau darbo biržos statistika rodo, kad nuolat trūksta aukštos kvalifikacijos darbininkų - elektrikų, stalių, santechnikų, statybininkų, etc. Taigi, matyt profesinės mokyklos yra reali alternatyva tiems, kurie neturi pakankamai gabumų mokslui universitete.
User avatar
Vajezus
emeritas
Posts: 3808
Joined: 2004-04-19 11:19
Location: Vilnius
Contact:

2004-05-24 17:01

RB wrote: darbo biržos statistika rodo, kad nuolat trūksta aukštos kvalifikacijos darbininkų - elektrikų, stalių, santechnikų, statybininkų, etc.
Kada atlyginimai minetu kategoriju darbininkams prades kilti, situacija susireguliuos ir be valstybes isikishimo.
Guest

2004-05-24 21:55

jo. visi reikalauja diplomu. tik d ideja tendencija tiesiog reikalauti diplomo, bet kokio, nebutinai atitinkancio ta specialybe. aisku, nekalbu apie tai, kad i programuotojo vieta priims lietuviu filologe, bet visgi.. :)
RB
senbuvis
Posts: 5793
Joined: 2004-05-18 13:16

2004-05-24 22:00

Anonymous wrote:jo. visi reikalauja diplomu. tik d ideja tendencija tiesiog reikalauti diplomo, bet kokio, nebutinai atitinkancio ta specialybe. aisku, nekalbu apie tai, kad i programuotojo vieta priims lietuviu filologe, bet visgi.. :)
Nu kodėl, žinau atvejų, kai programuotojai vertėjais dirbo... Tai kodėl gi negali būti atvirkščiai? ;)
User avatar
Nomad
senbuvis
Posts: 5460
Joined: 2004-04-18 09:50
Location: Kaunas
Contact:

2004-05-25 15:36

RB gal skaitei Voneguto "Pianola"? Ten per brandos egzaminus jaunuoliams budavo ismatuojamas intelektas bei gabumai ivairioms sritims, ir visa ju karjiera priklausydavo tik nuo to.
Taigi, matyt profesinės mokyklos yra reali alternatyva tiems, kurie neturi pakankamai gabumų mokslui universitete
Sis vercia prisimint ta knyga... :)
User avatar
Nomad
senbuvis
Posts: 5460
Joined: 2004-04-18 09:50
Location: Kaunas
Contact:

2004-05-26 11:07

Visų pirma - ar tikrai galime dėti lygybės ženklą tarp "daugiau turinčių aukštojo mokslo baigimo diplomus" ir "daugiau išsilavinusių/protingų"? Taip, be abejo - būtų labai gražu, jei kuo daugiau gyventojų turėtų aukštąjį išsilavinimą. Bet ar Lietuvos universitetai šiuo metu realiai suteikia išsilavinimą, ar tik duoda diplomus?
Apytikslės lygybės ženklą dėti galima. Visi puikiai suprantat, kiek naudos duoda universitetas. Tai ne tik specialybės ar bendrų žinių suteikimas, tai ir tam tikro suvokimo formavimas. Galiausiai net ir draugai bei šiaip aplinkiniai žmonės vieni supa univere, kiti proftechninėse.

Girdėjot teoriją. Praktikoje iš tiesų, jei praleidinėsi paskaitas, laborus pirksi ir t.t., univeras duos šūdą. Ir dar diplomą. Su tuo ir reikia kovot. Būsiu banalus, bet paminėsiu korupciją, dėstytuvų savivaliavimą, siaubingą mokyklinio švietimo lygį, kurio pasekoj prieina nieko neišmanančių naujai iškeptų studentų su 10 atestato vidurkiu ir kitas panašias problemas.

Tačiau pats faktas, kad daug žmonių nori studijuoti, yra sveikintinas. Švietimas turėtų būti viena iš labiausiai prioritetinių sričių. Jei stojimo kartelė bus aukščiau, o mokyklinis paruošimas kokybiškesnis, ne tik bandymai begalę žinių sukišt į galvas per minimalų laikotarpį, nuo to nieks nesikeis - stojančiųjų bus tiek pat daug, tik jie bus geriau pasiruošę. Taip pat, sutvarkius problemas universitetuose, išsispręs ir minėta diplomo problema.

Pats irgi per daug nesidomėjau alternatyvomis, tačiau darbo biržos statistika rodo, kad nuolat trūksta aukštos kvalifikacijos darbininkų - elektrikų, stalių, santechnikų, statybininkų, etc. Taigi, matyt profesinės mokyklos yra reali alternatyva tiems, kurie neturi pakankamai gabumų mokslui universitete.
Tokia jau susidarė situacija, kad visi, turintys gabumų, proto ir nuovokos tapt aukštos kvalifikacijos santechnikais, stoja į aukštasias. Minėtas profesijas pasirenka tik visiškai niekam tikę.
Post Reply