Kur veda mokslo pažanga
-
- pradedantis
- Posts: 210
- Joined: 2006-02-13 16:26
Kur veda mokslo pažanga?
į ,šviesų rytojų'' ar į susinaikinimą? Tobulėja prietaisai, technika, vystosi chemija, farmacija, ir t.t. tačiau:
sparčiai daugėja ligų, atsiranda vis naujos ir naujos ligos, didėja nusikalstamumas, nusikaltimai tampa žiauresni, vis labiau teršiama gamta, prasideda globalus atšilimas, žmones kamuoja depresijos, psichozės, įvairios problemos, paklauskite aplinkinių ir savęs ,,ar jūs laimingas''? (pageidautina sąžiningo atsakymo) Tai ko trūksta laimei? Dar daugiau ir tobulesnės technikos, kažkokių mokslų pasiekimų, ar visai naujos žmonijos vystymosi krypties?
į ,šviesų rytojų'' ar į susinaikinimą? Tobulėja prietaisai, technika, vystosi chemija, farmacija, ir t.t. tačiau:
sparčiai daugėja ligų, atsiranda vis naujos ir naujos ligos, didėja nusikalstamumas, nusikaltimai tampa žiauresni, vis labiau teršiama gamta, prasideda globalus atšilimas, žmones kamuoja depresijos, psichozės, įvairios problemos, paklauskite aplinkinių ir savęs ,,ar jūs laimingas''? (pageidautina sąžiningo atsakymo) Tai ko trūksta laimei? Dar daugiau ir tobulesnės technikos, kažkokių mokslų pasiekimų, ar visai naujos žmonijos vystymosi krypties?
Veda, matyt, jei taip galima poetiškai išsireikšti, į 'šviesų rytojų', bet kur atves nėra aišku. Gali įvykyt ir susinaikinimas.Sagittarius wrote:Kur veda mokslo pažanga?
į ,šviesų rytojų'' ar į susinaikinimą?
Nesuprantu kaip mokslo pažanga siejasi su šitais dalykais. Mano manymu, nesisieja.Sagittarius wrote:<>didėja nusikalstamumas, nusikaltimai tampa žiauresni, <> žmones kamuoja depresijos, psichozės, įvairios problemos<>
Net nepalaukęs atsakymo, jau nusprendžiate, kad nesame laimingi. O jei atsakymas: taip, esu laimingas? Beje, aš save laikau laimingu.Sagittarius wrote:paklauskite aplinkinių ir savęs ,,ar jūs laimingas''? (pageidautina sąžiningo atsakymo) Tai ko trūksta laimei?
Mokslo pasiekimai lengvina mano gyvenimą, kodėl turėčiau būti prieš juos? Tai, kad atsiranda naujos ligos netaip svarbu kaip svarbu koks procentas žmonių miršta nuo ligų. Kai medicinos mokslas žengė pirmuosius žingsnius, mirdavo daugiau. Beje, nors atsiranda ir naujos ligos, išnaikinamos kai kurios senos arba jos tampa pagydomomis. Kas link globalaus atšilimo, tai yra abejojančių ar jis tikrai nėra natūralus. Bet jeigu jis yra yrs sukeltas technikos, tas pats mokslas juk ir kuria priemones kaip tą atšilimą mažint. Lygiai kaip tas pats mokslas bando ieškot būdų kaip mažint gamtos teršimą.Sagittarius wrote:Dar daugiau ir tobulesnės technikos, kažkokių mokslų pasiekimų, ar visai naujos žmonijos vystymosi krypties?
Last edited by Apostatas on 2007-04-21 10:48, edited 1 time in total.
Viską paaiškina visagalė statistika... Negi galima teigti, kad nesivystant žmogui nesivystys ir ligų sukelėjai?.. Bet, ką rodo visagalė statistika, žmogus, pasitelkdamas ne vien Evoliuciją, bet ir Mokslą, tobulėja sparčiau, nei ligų sukėlėjai Čia jau kai skėlėt, kolega, nesamonę, tai skėlėt. Netikiu, kad pats tikite tuo šlamštu, kurio prirašėte...
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Worl ... E-2150.png
Štai taip auga žmonių kiekis žemėje. Iš visų mėgstamiausios Wikipedios, kur autorių gaudyk kaip vėją laukuose... Kam nors paaiškinti, kaip tai siejasi su mokslo pažanga?..
http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Worl ... E-2150.png
Štai taip auga žmonių kiekis žemėje. Iš visų mėgstamiausios Wikipedios, kur autorių gaudyk kaip vėją laukuose... Kam nors paaiškinti, kaip tai siejasi su mokslo pažanga?..
Mokslas mums duoda žinias - supratimą, kaip apsisaugoti nuo užkrečiamųjų ligų, kaip pastatyti patikimesnį namą ir pan. Ar šios žinios padaro žmogų laimingesniu? Pagalvokime apie cholera sergantį žmogų - ar jis būtų laimingas, jei kas jį išgydytų? Man tai atrodo akivaizdu.Sagittarius wrote: Tai ko trūksta laimei? Dar daugiau ir tobulesnės technikos, kažkokių mokslų pasiekimų, ar visai naujos žmonijos vystymosi krypties?
Kitas klausimas - ar žinios ir jų pagrindu sukurtos prekės, pagerinusios mūsų sveikatą, užtikrinusios sotesnį ir saugesnį gyvenimą, yra vienintelė laimės dedamoji? Manau, kad bet kuris išvardys daugiau laimės komponentų - čia patektų ir meilė, ir draugystė, kūryba ir dar daug kas.
Kaip išimtinai mokslo sukeltas bėdas tu paminėjai augantį nusikalstamumą, nusikaltimų žiaurumą, gamtos teršimą, globalų atšilimą ir žmogaus psichikos problemas; imkime tat ir pasižiūrėkime, kaip ten yra.
JAV duomenimis, nuo 1993 metų smurtinių nusikaltimų skaičius sumažėjo du kartus. Turtinių nusikaltimų taip pat mažėja. Tai labai prieštarauja tavo teiginiui apie augantį nusikalstamumą. Anglijos statistika ženkliai skiriasi nuo JAV - kaip tik dėl to manau, kad nusikalstamumo augimo ir nykimo priežastys yra "vietinės", tai yra būdingos konkrečiai šaliai, ir pakankamai paprastos, susijusios su teisėsaugos darbo efektyvumu, urbanizacija, turtine nelygybe ir pan.
Gamtos teršimu reikia kaltinti ne tiek mokslą, kiek jo neatsakingą pritaikymą. Mokslininkas gali atrasti, kad, pvz, elektrolizę galima pritaikyti geležies cinkavimui, bet sprendimą išpilti panaudotą elektrolitą upėn priima ne jis, o verslininkas, kuriam toks sprendimas yra pigiausias.
Problemos su psichika žmogui žinomos nuo seniausių laikų. Yra nepaprastai sunku palyginti du skirtingus laikotarpius, kai naudoti skirtingi diagnostikos metodai ir ligų apibrėžimai. (pvz, senovėje daugybė psichikos ligonių buvo laikomi ne sergančiais, o velnio apsėstais). Jei imsime pakankamai naujus duomenis - tavo žodžiai apie psichinių ligų epidemiją nepasitvirtina. Pvz, Anglijoje 2001 metais stresu, depresija ir nemiga skundėsi 1300 dirbantys žmonės iš 100,000. 2005-aisiais - 970.
Taigi, manau, kad tu truputį persistengei, vaizduodamas atrėjančią pasaulio pabaigą
Iš esmės Vajezus viską aprašė. Tiesiog man užkliuvo tas "Mokslo" kaltinimas. Mokslas tik įrankis jis pats nieko nedaro. Praktiškai viskas ką mes turime yra socialinių ir ekonomikos procesų pasekmės.
Problemų yra buvo ir bus ir apeliuoti į tai kaip buvo geriau visai nereikia. Norint tai daryti reikia geriau pasikrapštyti kaip iš tiesų buvo praeityje. Socialinės problemos (vergovė, baudžiava), religiniai persekiojimai, nusikalstamumas toks apie kokį dabar net pagalvoti baisu (Juk neatvažiuos į viduramžių kaimą detektyvai aiškintis kas ten juos visus išpjovė? O istorijų apie visokio plauko banditus pilnai pakanka.)
Medicinos ir ligų irgi nereikia prikaišioti ligų gal (tik gal juk normaliai niekas jų neklasifikavo) ir buvo mažiau, bet mirė žmonės nuo jų gerokai dažniau.
Taigi nereikia išradinėti šventų karvių ir atpirkimo ožių...
P.S. Dėl psichinių ligonių: Jie ne tik velnio apsėsi būdavo, bet ir šventieji .
Problemų yra buvo ir bus ir apeliuoti į tai kaip buvo geriau visai nereikia. Norint tai daryti reikia geriau pasikrapštyti kaip iš tiesų buvo praeityje. Socialinės problemos (vergovė, baudžiava), religiniai persekiojimai, nusikalstamumas toks apie kokį dabar net pagalvoti baisu (Juk neatvažiuos į viduramžių kaimą detektyvai aiškintis kas ten juos visus išpjovė? O istorijų apie visokio plauko banditus pilnai pakanka.)
Medicinos ir ligų irgi nereikia prikaišioti ligų gal (tik gal juk normaliai niekas jų neklasifikavo) ir buvo mažiau, bet mirė žmonės nuo jų gerokai dažniau.
Taigi nereikia išradinėti šventų karvių ir atpirkimo ožių...
P.S. Dėl psichinių ligonių: Jie ne tik velnio apsėsi būdavo, bet ir šventieji .
Jei tikėsime pasakėlėmis apie Vlad the Impaleraivaras wrote:Norint tai daryti reikia geriau pasikrapštyti kaip iš tiesų buvo praeityje. Socialinės problemos (vergovė, baudžiava), religiniai persekiojimai, nusikalstamumas toks apie kokį dabar net pagalvoti baisu (Juk neatvažiuos į viduramžių kaimą detektyvai aiškintis kas ten juos visus išpjovė? O istorijų apie visokio plauko banditus pilnai pakanka.)
Niekaip nesuprantu, kodėl jūs manote, kad teismų sistemos viduramžiais nebuvo?.. Ir kodėl jūs manote, kad kaimas su savo gyventojais turėjo niekam nerūpėti?..
Taigi, iš tiesų reikia geriau pasikrapštyti, kas buvo praeityje, nes kol kas matau tik šablonišką stereotipinį "senovės" įvaizdį... Atsiprašau, kad pertraukau...
Žinoma rūpėjo kaimas (Juk galų gale jis kažkam priklausė ), tačiau su viduramžių teisingumo sistema nusikaltimų išaiškinamumas nebuvo labai aukštas.nnavakas wrote: Jei tikėsime pasakėlėmis apie Vlad the Impaler
Niekaip nesuprantu, kodėl jūs manote, kad teismų sistemos viduramžiais nebuvo?.. Ir kodėl jūs manote, kad kaimas su savo gyventojais turėjo niekam nerūpėti?..
Taigi, iš tiesų reikia geriau pasikrapštyti, kas buvo praeityje, nes kol kas matau tik šablonišką stereotipinį "senovės" įvaizdį... Atsiprašau, kad pertraukau...
Pilnai sutinku, kad VISKAS ten blogai nebuvo (gi būdavo įžymios bylos ir rasdavo ką sudeginti ant laužo už vyro nužudymą), tačiau nematau priežasčių teigti jog teisingumo sistema suprastėjo nuo tų laikų (aka nusikaltimų padaugėjo ir jie pasidarė žiauresni...).
Žinoma kad suprastejo - juk teismai be "Malleus Maleficarum" prarado didzhiaja dali savo fantazijos bei ismones - dabar dazhniausiai nuteisiama uz tai, ka pridirbo, o tai reiskia, kad beveik neliko erdves pasireiksti teiseju fantazijai ir vaizduoteiaivaras wrote:Pilnai sutinku, kad VISKAS ten blogai nebuvo (gi būdavo įžymios bylos ir rasdavo ką sudeginti ant laužo už vyro nužudymą), tačiau nematau priežasčių teigti jog teisingumo sistema suprastėjo nuo tų laikų (aka nusikaltimų padaugėjo ir jie pasidarė žiauresni...).
Va tais senais laikais teisejauti buvo menas, o dabar - visokios didziai mokslines analizes laborotorijose, advokatai visokie ir net mirties bausme daug kur panaikinta... fe
Tos „pasakėlės“ yra pakankamai gerai dokumentuotos. Gal būt kai kas perdėta, bet tai, kad su nusikaltėliais ir karo belaisviais Vladas Drakula elgėsi itin žiauriai, yra gan tvirtas faktas.nnavakas wrote:Jei tikėsime pasakėlėmis apie Vlad the Impaler
Teismai buvo. Lygybės prieš įstatymą nebuvo. Žmogaus teisių samprata buvo tik atskirose valstybėse ir tai ji nebuvo itin išvystyta. Teisėsauga ir teisėtvarka buvo neefektyvi ir neišvystyta, todėl tiek nusikaltimų prevencija, tiek jų persekiojimas buvo neefektyvūs, o nekalti žmonės buvo nubaudžiami pakankamai dažnai. Aš jau nekalbu apie tai, kokią veiksmų laisvę turėjo įvairaus masto tironai ar šiaip didikai, kurie patys dažniausiai buvo nebaudžiami, ypač už nusikaltimus prieš žemesnio luomo atstovus.nnavakas wrote:Niekaip nesuprantu, kodėl jūs manote, kad teismų sistemos viduramžiais nebuvo?.. Ir kodėl jūs manote, kad kaimas su savo gyventojais turėjo niekam nerūpėti?..
Šiam atvejui pailiustruoti aš visuomet mėgstu pateikti Wladyslaw'o Jagełłonczyk'o, mūsuose geriau žinomo Jogailos vardu, atvejį. Lygiai taip pat aiškiai dokumentuotas (atleiskite, šaltinio nepamenu, bet ir nesu pasiruošęs jo pulti ieškoti) faktas yra tas, kad "mūsų brolių" lenkų didikų pasiuntiniai, prieš Jadvygos ir Jogailos vestuves buvo įpareigoti nueiti su Jogaila į pirtį. Kam? Kad įsitikintų, jog jis nėra lokys. Patikėkite manimi, apie Turkijos (khem, taip sakant, Europos) pasienyje atsidūrusią, į tokį pat kaip ir Žemaitija "to meto Europos subinės" postą pretenduojančią Transilvaniją legendų taipogi buvo prikurta... Tačiau tai problemai spręsti yra ne kiekvienam žemiečiui įkandama Vidinė Šaltinio Kritika. Taip, jis galbūt elgėsi žiauriai. Jums geriau Tamplierių byla?..RB wrote:Tos „pasakėlės“ yra pakankamai gerai dokumentuotos. Gal būt kai kas perdėta, bet tai, kad su nusikaltėliais ir karo belaisviais Vladas Drakula elgėsi itin žiauriai, yra gan tvirtas faktas.
Žmogaus teisės tuo metu buvo atstojamos luominio visuomenės pobūdžio, kuriam, galbūt ne visai pagrįstai, yra suteikiamas itin neigiamas atspalvis. Būdamas galingo senjoro vasalu riteris/miestietis/valstietis galėjo tikėtis pakankamai saugaus būvio. Jo senjorui nei gramo naudos nenešė tai, kad jo valstiečiai grobė vieni kitų turtą, kas nors juos skriaudė ar skurdino, marino badu. Senjoro dvarų apsaugos būriai pasirūpindavo senjoro ir jo vasalų turto saugumu. Teismų institucijų neveiksnumą (kuris, vyraujant principui "Mano vasalo vasalas man ne vasalas" nebuvo būtinas itin išplėtoto pavidalo) atsverdavo vietinė "teismų" institucija, kad ir kaip bebūtų keista, nuteisti nekaltų prasmės taipogi niekada nebuvo. Be to, teiginį, kad nuteisiami nekalti pakankamai dažnai, reikėtų paremti statistika. Ir palyginti ją su šių dienų statistika. Susiduriate su problemomis? Tai nereiškia, kad tokiu atveju galite teigti taip, kaip jums parankiau.Teismai buvo. Lygybės prieš įstatymą nebuvo. Žmogaus teisių samprata buvo tik atskirose valstybėse (kuriose?!) ir tai ji nebuvo itin išvystyta. Teisėsauga ir teisėtvarka buvo neefektyvi ir neišvystyta, todėl tiek nusikaltimų prevencija, tiek jų persekiojimas buvo neefektyvūs, o nekalti žmonės buvo nubaudžiami pakankamai dažnai.
Aš jau nekalbu apie tai, kokią veiksmų laisvę turėjo įvairaus masto tironai ar šiaip didikai, kurie patys dažniausiai buvo nebaudžiami, ypač už nusikaltimus prieš žemesnio luomo atstovus.
Dabar nurodykite man nusikaltimą, kurio precedento nebūtų šiandien, bet kuriuo būtų suinteresuotas didikas prieš žemesnio luomo asmenį?.. Nes aš nesugalvoju. Suprantu didikų tarpusavio konfliktus, pavyzdžiui, dėl kunigaikščių Ostrogiškių palikimo, galiausiai padidinusio Chodkevičių turtinę galią kone dviem trečdaliais. Bet kam didikui mušti miestietį?..
O apie tironus geriau nekalbėkime, tikiuosi Jūs pats suprantate, kodėl.
Išprievartavimas - baisus nusikaltimas. Jis, kaip ir kiti nusikaltimai prieš moteris, Lietuvos Statutuose buvo griežtai sankcionuotas, nepriklausomai nuo moters luomo. Priklausė nuo to, ar ji ištekėjusi ar ne, ir dar nuo įvairių faktorių. Bet kad už tai nebūtų teisiama - na jau ne - nors ir nedaug, tokių atvejų randame Lietuvos Metrikos teismo bylų knygose... Kita vertus, negi mes pamirštame padorumą? Dar toli buvo iki hipių laikų ir sekso revoliucijos... Juk net gandai apie panašų nusikaltimą buvo baisinga gėda... Nei vieno tokio atvejo, tarkim, savo prisiminimuose nėra paminėjęs T. Jevlašauskis. Nieko panašaus nerandame nei T. Bilevičiaus kelionių aprašymuose. Tad kalbėti apie žemesnio luomo prievartautojų paplitimą bent jau mano turimomis žiniomis nėra pagrindo. ...
padorumas? Prisiminkime baudziava su jos teisemis:nnavakas wrote:... Kita vertus, negi mes pamirštame padorumą? ...
Is: http://lt.wikipedia.org/wiki/Baud%C5%BEiavaBaudžiava – įteisinta feodalo galimybė naudotis valstiečio darbu, turtu ir asmeniu, tame tarpe draudimas valstiečiams keistį šeimininką, keltis gyventį į miestą. Įvairiose šalyse galiojo ir papildomi valstiečių teisių apribojimai (senjoro teisė į valstiečio palikimą, vad. pirmosios nakties teisė, senjoro teisė bausti valstietį).
arba daugiau:
http://en.wikipedia.org/wiki/Serfdom
Grazhus zodis "padorumas", grazus Bet jo suvokimas priklauso nuo laikmechio.
Paskaiciau as nnavako panegorikas senobei ir panorau gyvent teisingais ir dorais viduramžiais ir būt didiko daiktu: dirbt jam didesnę dalį darbingo meto laiko, eit kada bajorui reikia į karą ir šiaip lenktis i kojas kiekviena proga. Juolab, kad tokiu atveju visai nereikėtų galvos sukt tokiais dalykais kaip medicinos pagalba, mokslas, soc. aprūpinimas, kas yra grynai tamsių ir niurų naujų ar netgi naujausių amžių išmislas. Ech geri ir teisingi riterių laikai buvo.
Kaip suprantu nnavakas padorumą supranta kaip išprievartautos moters nesikreipimą niekur dėl žalos. Jei jau tave išprievartavo, tai būk padori ir niekur nesikreipk, nes būt išprievartautai baisi gėda. Juk tas kuris prievartavo tai niekur nesikreipia atseit išlaiko padorumą.Akela wrote:padorumas?
Tai vidinės šaltinio kritikos dėka nusprendžiame, kad Jogailos žmogiškumo tikrinimas nėra legenda, o Transilvanijos valdovo žiaurumas jau yra. Tikrai labai geras būdas atsijot faktus nuo melo. Gal plačiau apie vidinę šaltinio kritiką, ją galima atlikti tik esant pilnačiai ar ne, ir pan.nnavakas wrote:<> faktas yra tas, kad "mūsų brolių" lenkų didikų pasiuntiniai, prieš Jadvygos ir Jogailos vestuves buvo įpareigoti nueiti su Jogaila į pirtį. Kam? Kad įsitikintų, jog jis nėra lokys. Patikėkite manimi, apie Turkijos (khem, taip sakant, Europos) pasienyje atsidūrusią, į tokį pat kaip ir Žemaitija "to meto Europos subinės" postą pretenduojančią Transilvaniją legendų taipogi buvo prikurta... Tačiau tai problemai spręsti yra ne kiekvienam žemiečiui įkandama Vidinė Šaltinio Kritika.
Pagrindžiama, ko gero, daugiausia valstiečiu santykiu su tais kitais luomais. Bet juk valstiečiai tik daiktai, kam jie turi rūpėt ir dar turi ižulumo skūstis neligybe ar kažkuo tai.nnavakas wrote:Žmogaus teisės tuo metu buvo atstojamos luominio visuomenės pobūdžio, kuriam, galbūt ne visai pagrįstai, yra suteikiamas itin neigiamas atspalvis.
Keista ko tokie saugūs miestiečiai taip norėdavo laisvųjų miestų teisės, argi jiems nepatikdavo puikioji didiko globa?nnavakas wrote:Būdamas galingo senjoro vasalu riteris/miestietis/valstietis galėjo tikėtis pakankamai saugaus būvio.
Šiaip sutinku, kad ne viskas ten buvo blogai ir riterio protekcija buvo geroookai geriau negu jokios protekcijos. Bet sakyti, kad tada buvo geriau negu dabar irgi yra perspaudimas.
Nekaltų nuteisinėti prasmės tai nėra (Nebent labai kliūna tas nekaltas kam nors... Vienintelę uždokumentuotą tokią istoriją girdėjau Hagoje kur ten kokius tai bajorus kirpėjo-chirurgo melagingo liudijimo pagrindu minia nudėjo. Kirpėjas gavo iš karaliaus generolo pensija iki gyvos galvos ir mirties patale prisipažino apšmeižęs tuos broliukus...), bet prasmės ieškoti kaltininkų sudėtingesniais atvejais irgi nėra: randi tą kurį visi laiko kaltu ir nuteisi...
O dėl statistikos tai nematau tiek daug problemų rasti daug neteisingai nuteistų: http://en.wikipedia.org/wiki/Witch-hunt jau duoda gera headstartą...
Tikrai atsverdavo? Tai nori pasakyti, kad teisėjauti ir spręsti apie žmonių gyvybes jokios kompetencijos nereikia? Tau pasisekė gimti riterio sūnumi ir gali nuteisti rykštėm, kad ir visą kaimą nes vienas šieną supūdė?Teismų institucijų neveiksnumą (kuris, vyraujant principui "Mano vasalo vasalas man ne vasalas" nebuvo būtinas itin išplėtoto pavidalo) atsverdavo vietinė "teismų" institucija, kad ir kaip bebūtų keista, nuteisti nekaltų prasmės taipogi niekada nebuvo.
Nekaltų nuteisinėti prasmės tai nėra (Nebent labai kliūna tas nekaltas kam nors... Vienintelę uždokumentuotą tokią istoriją girdėjau Hagoje kur ten kokius tai bajorus kirpėjo-chirurgo melagingo liudijimo pagrindu minia nudėjo. Kirpėjas gavo iš karaliaus generolo pensija iki gyvos galvos ir mirties patale prisipažino apšmeižęs tuos broliukus...), bet prasmės ieškoti kaltininkų sudėtingesniais atvejais irgi nėra: randi tą kurį visi laiko kaltu ir nuteisi...
O dėl statistikos tai nematau tiek daug problemų rasti daug neteisingai nuteistų: http://en.wikipedia.org/wiki/Witch-hunt jau duoda gera headstartą...