Vartotojo atsakomybė
Visiškai hipotetinė situacija.
Esate kažkur, kur labai šalta. Jums staiga labai prireikia žieminių batų, bet jūs žinote, kad jūsų mieste tėra du batų tiekėjai ir gamintojai. Vieno iš jų gamybos procese aktyviai naudojamasi žiauriu vaikų vergų darbu, o kito iš jų – ne. Jo batų pasiūla ir kokybė didesnė, o kainos gerokai mažesnės. Vietos valdžia šią kadenciją šio klausimo spręsti ar kažko uždrausti neketina. Ir tarkime, kad abejonių dėl informacijos patikimumo nekyla.
Ar pirksite vergų darbo batus? Jei atsakėte į klausimą „taip“, koks turėtų būti kainos skirtumas, kad svarstytumėte nevergovinius batus? Jūsų finansinė situacija / perkamoji galia yra vidutinė lietuviška.
Esate kažkur, kur labai šalta. Jums staiga labai prireikia žieminių batų, bet jūs žinote, kad jūsų mieste tėra du batų tiekėjai ir gamintojai. Vieno iš jų gamybos procese aktyviai naudojamasi žiauriu vaikų vergų darbu, o kito iš jų – ne. Jo batų pasiūla ir kokybė didesnė, o kainos gerokai mažesnės. Vietos valdžia šią kadenciją šio klausimo spręsti ar kažko uždrausti neketina. Ir tarkime, kad abejonių dėl informacijos patikimumo nekyla.
Ar pirksite vergų darbo batus? Jei atsakėte į klausimą „taip“, koks turėtų būti kainos skirtumas, kad svarstytumėte nevergovinius batus? Jūsų finansinė situacija / perkamoji galia yra vidutinė lietuviška.
Last edited by Šešėlis on 2017-03-08 09:34, edited 1 time in total.
Vergai tiesiogine prasme. Perkami, parduodami. Taip pat kankinami. Nusilpę ir nebegalintys dirbti – išžudomi.Plikas wrote:Gal gali patikslinti ką turi omenyje kai sakai vergai? Ar tai, kad tie vaikai dirba "vergiškomis sąlygomis" (palyginti su mūsų standartais), ar, kad jie laikomi kaip žmonės, o kaip kažin kieno nuosavybė - perkami/parduodami ir t.t.?
Tiesa, supratau, kad vergovės sąlygos ir laipsnis daugeliui gali būti argumentas pirkti. Tai reikia paklausti, kiek žiauri turėtų būti vergovė, kad pirkėjo pasirinkimas kryptų „įprastų“ batų kryptimi.
Visi pašnekovai, su kuriais iki šiol teko bendrauti, į šį klausimą vienbalsiai atsako pirmu variantu. Kai kurie su pasididžiavimu, kiti bando gintis, tarsi suvokdami, kad padarė kažką blogo, bando visaip mane įtikinti, kad jų pasirinkimas būtų puikus.Vilius wrote:Čia bus koks nors punčlainas, ar tiesiog įdomus skeptikų požiūris į vergovę?
Kadangi realiam gyvenime „apklausos“ rezultatai sistemingai vienodi, norėjau pasitikslinti, ar visuomenėj toks požiūris tikrai yra daugmaž vyraujantis – kad komercinis vartojimas su morale niekaip nesusijęs, kad vartotojas tikrai neneša jokios atsakomybės. Žiūrėsim, ką duos šitie rezultatai, gal paskiau pavyks užvesti apklausą bendresnio pobūdžio portale.
Hipotetinės situacijos yra kvailos ir iš jų nieko spręsti negalima. Jei vaikai vergauja ir nebegalintys dirbti išžudomi, ir ne tik policija bet ir valdžia net neketina spręsti šito klausimo, greičiausiai tokia brutali vergovė toje visuomenėje priimtina. Ir greičiausiai jei būčiau tos visuomenės dalis, būtų priimtina ir man. Išgalvotos nerealistiškos situacijos paprasčiausiai turi per mažai sąlyčio taškų su realybe, kad iš jų daryti kažkokias išvadas.
Aš manau, kad klausimas kiek vartotojas neša moralinės atsakomybės yra gana sudėtingas ir labai įdomus. Visai būtų įdomu jį apsvarstyti, neredukuotą iki absurdiškos primityvios situacijos. Hijackinti šią temą, ar kurti naują?
Tai buvo galima taip ir paklausti, ir gautim konkrečius atsakymus. Atsakymai aišku turėtų tą trūkumą, kad būtų konkretūs ir nebeišeitų jų interpretuoti, kaip tau patogiauŠešėlis wrote: norėjau pasitikslinti, ar visuomenėj toks požiūris tikrai yra daugmaž vyraujantis – kad komercinis vartojimas su morale niekaip nesusijęs, kad vartotojas tikrai neneša jokios atsakomybės.
Aš manau, kad klausimas kiek vartotojas neša moralinės atsakomybės yra gana sudėtingas ir labai įdomus. Visai būtų įdomu jį apsvarstyti, neredukuotą iki absurdiškos primityvios situacijos. Hijackinti šią temą, ar kurti naują?
Mjo... įdomūs tavo pašnekovai. Mano pažįstami nei vienas neatsakytų taip. Nenoriu net žinoti, kokiuose ten ratuose sukinėjiesi.Visi pašnekovai, su kuriais iki šiol teko bendrauti, į šį klausimą vienbalsiai atsako pirmu variantu.
- vergvaldys (jei nėra iškrypęs sadistas), nesuinteresuotas šiaip sau kankinti, gi kankinimo operacija nemažai kainuoja ir neatsiperka. Sakykim vergovės laikotarpiu USA vergus tausojo, gan neblogai maitino tam, kad galėtų dirbti sunkius darbus. Tais laikais vergai USA turėjo geresnes materialines sąlygas nei tėvynainiai likę laisvėje Afrikoje.Šešėlis wrote:Vergai tiesiogine prasme. Perkami, parduodami. Taip pat kankinami. Nusilpę ir nebegalintys dirbti – išžudomi..Plikas wrote:Gal gali patikslinti ką turi omenyje kai sakai vergai? Ar tai, kad tie vaikai dirba "vergiškomis sąlygomis" (palyginti su mūsų standartais), ar, kad jie laikomi kaip žmonės, o kaip kažin kieno nuosavybė - perkami/parduodami ir t.t.?
p.s.
.. tu žinai kur pagamintas tavo kompiuteris iš kurio rašai? tu žinai kiek centų už jo gamybą gavo kinietis?
Kankinimai ir fizinės bausmės egzistuoja praktiškai visur trečiajame pasaulyje, kartais netgi kaip legali bausmė. Apie tikrą vergovę aš net nekabu, gali būti daugybė priežasčių, kodėl vergvaldžiai baudė ir baudžia vergus. O juos išžudyti gali būti naudingiau nei, pvz., gydyti.vvv2 wrote:- vergvaldys (jei nėra iškrypęs sadistas), nesuinteresuotas šiaip sau kankinti, gi kankinimo operacija nemažai kainuoja ir neatsiperka.
Jei teisingai suprantu, tu būtum už vergų darbo produkcijos rėmimą, ypač jei vergai laikomi geromis sąlygomis?Tais laikais vergai USA turėjo geresnes materialines sąlygas nei tėvynainiai likę laisvėje Afrikoje.
Visų pirma, „kinietis mažai gavo“ nėra tolygu „kinietis buvo vergas“. Aš, pvz., už savo darbą gaunu skatikus palyginti su kokiu švedu, dirbančiu analogišką darbą ir sėdinčiu man už nugaros (tarp kitko, tai reali situacija būtent šią akimirką), bet savęs vergu nelaikau.tu žinai kur pagamintas tavo kompiuteris iš kurio rašai? tu žinai kiek centų už jo gamybą gavo kinietis?
O žinojimo aspektą savo įžanginiame pasisakyme aš specialiai atmečiau. Mes nekalbam apie situacijas, kai nėra aišku ar kyla pagrįstų abejonių dėl informacijos patikimumo.
P. S. Kadangi pagrindinis temos aspektas iš tiesų yra vartotojo atsakomybė, temos pavadinimą pakeičiau. Temos pavadinimas buvo klaidinantis, nes tarsi iškėlė klausimą „ar pritariate vergovei?“, kai tuo tarpu tikslas buvo pakalbėti apie vartotojo atsakomybę remiant potencialiai neetišką gamintojo praktiką.
- sakyčiau absoliučiai bet koks "darbas iš reikalo" yra vergovė. Jei tavęs nemuša su vėzdu, tave muša badu.Šešėlis wrote:Temos pavadinimas buvo klaidinantis, nes tarsi iškėlė klausimą „ar pritariate vergovei"?
- jeigu tau už darbą moka neproporcingai mažai, tai ir yra "neetiška", todėl absoliučiai visi vartotojai remia "ne etiškumą". Vartotojas neturi galimybės atsirinkti, kiek neetiškai tave išnaudojo...apie vartotojo atsakomybę, remiant potencialiai neetišką gamintojo praktiką.
p.s.
.. todėl keisk temą dar kartą, sakykim: "kokia pelno norma yra etiška"?
Vergovė nėra „darbas iš reikalo“, o mokėti mažiau ar daugiau už darbą / paslaugas nėra nei „etiška“, nei „neetiška“. Suprantu tik tiek, kad savo požiūrį grindi ne žodyninėmis, o savo sąvokomis. Nuomonė aiški, užskaitom.
Tu geriau sukurk naują temą, jei įdomu... todėl keisk temą dar kartą, sakykim: "kokia pelno norma yra etiška"?
- o tai kodėl vergas dirba? gali gi nedirbti, bet "turi reikalą gyventi", kaip ir tu.Šešėlis wrote:Vergovė nėra „darbas iš reikalo“.
- kodėl gaunasi "vergovė"? todėl, kad vergui už darbą nemoka ir jis negali išeiti į laisvę be lėšų. Jei vergui (arba tau?) mokėtų etiškai, tai vergas sukauptų milijoną ir nusipirktų sau kitų vergų..o mokėti mažiau ar daugiau už darbą / paslaugas nėra nei „etiška“, nei „neetiška“.
Tai hijackinam Šešėlio temą? Aš už
Vergai skirtingais laikmečiais ir skirtingose kultūrose reiškė labai skirtingus dalykus, ir ko gero vienintelis bendras jų bruožas buvo, kad žmogus priklauso kitam žmogui daugiau-mažiau nuosavybės teise. Būtent daugiau mažiau, nebūtinai absoliučiai prilygdavo nuosavybei. Kartais net ir toj pačioj kultūroje tuo pačiu laiku skirtingi vergai gyvendavo labai skirtingomis sąlygomis.
Vergai kaip aprašyti šioje temoje, egzistavo pvz. Brazilijos plantacijose. T.y. būdavo atvežama kiek galima daugiau, nuvaromi iki mirties ir keičiami naujais, nes vergai buvo palyginus labai pigūs ir neapsimokėdavo jų nė gydyti nė tausoti.
Vergai skirtingais laikmečiais ir skirtingose kultūrose reiškė labai skirtingus dalykus, ir ko gero vienintelis bendras jų bruožas buvo, kad žmogus priklauso kitam žmogui daugiau-mažiau nuosavybės teise. Būtent daugiau mažiau, nebūtinai absoliučiai prilygdavo nuosavybei. Kartais net ir toj pačioj kultūroje tuo pačiu laiku skirtingi vergai gyvendavo labai skirtingomis sąlygomis.
Vergai kaip aprašyti šioje temoje, egzistavo pvz. Brazilijos plantacijose. T.y. būdavo atvežama kiek galima daugiau, nuvaromi iki mirties ir keičiami naujais, nes vergai buvo palyginus labai pigūs ir neapsimokėdavo jų nė gydyti nė tausoti.
- panašiai su getų vergais elgėsi vergvaldys A.Hitler, visai netausojo. Netausojo ir jo žaidimų kolega J.Stalin, bet J.Stalin rūpinosi savo džigito įvaizdžiu, todėl tremtinių valdymui naudojo badą. Jei nepadarai užduotos normos, duonos gauni ne 200 g/parai, o tik 100 gramų.Sejanus wrote:Vergai kaip aprašyti šioje temoje, egzistavo pvz. Brazilijos plantacijose..
p.s.
.. lietuviai tas normas paprastai viršydavo, todėl jų labai nemėgo kitų tautybių vergai-tremtiniai. Negana to, sugrįžę į Lietuvą vietinius koloborantus tremtiniai įvertino blogiau nei J.Stalino tremties konvojus.
Tiesiog sakykim, kad tema natūraliai krypsta ten, kur pašnekovams yra įdomiau ją vystyti.Sejanus wrote:Tai hijackinam Šešėlio temą? Aš už
Įdomu, ar daug rastum pavyzdžių, kur pabėgę vergai nebūdavo drakoniškai baudžiami.. Manau, čia irgi vienas iš daugmaž universalių vergovės atributų.Sejanus wrote:Vergai skirtingais laikmečiais ir skirtingose kultūrose reiškė labai skirtingus dalykus, ir ko gero vienintelis bendras jų bruožas buvo, kad žmogus priklauso kitam žmogui daugiau-mažiau nuosavybės teise. Būtent daugiau mažiau, nebūtinai absoliučiai prilygdavo nuosavybei. Kartais net ir toj pačioj kultūroje tuo pačiu laiku skirtingi vergai gyvendavo labai skirtingomis sąlygomis.
- CCCP nebuvo vergovės, bet į užsienį pabėgę "laisvi" piliečiai buvo baudžiami drastiškai..Vilius wrote: Įdomu, ar rastum pavyzdžių, kur pabėgę vergai nebūdavo drakoniškai baudžiami?
p.s.
.. naujųjų laikų USA vergovė irgi elgėsi drastiškai, bet senosios ramiosios vergovinės santvarkos laikais vergai su šeimininkais sudarė ramią sinbiozę, iki tiek pažangią, kad Spartako vadovaujami vergai sugebėjo nugalėti reguliarią valstybės armiją.
Aš nesakiau, kad drakoniškos bausmės pabėgėliams yra pakankama sąlyga, kad vadinti santvarką vergovine. Sakiau tik, kad tai yra (daugmaž) būtina sąlyga.vvv2 wrote:- CCCP nebuvo vergovės, bet į užsienį pabėgę "laisvi" piliečiai buvo baudžiami drastiškai..
Pvz., pabėgę kaliniai dažnai yra griežtai baudžiami, tačiau tai nereiškia, kad jie yra vergai.